0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
ja det stämmer men energibehovet ökar eftersom systemtrycket ökar och en fläkt till behövs. Så vinsten blir marginell pva investeringskostnaden.
Fläktarna dra mer ja, men det är i häraden några 10-tal watt extra medan återvinningen kan minska behovet av uppvärming med ett par kW så energibehovet minskar hyfsat mycket.Att den ekonomiska vinsten blir marginell, eller tom förmodligen dyrare i kombination med VP, än ren frånluft är väl i stort sett alla överens om.Anledningen till FTX i kombination med VP är ju endast komfortmässig eller pga andra problem typ radon eller allergi.
Mister TokJan, du om någon borde tycka att det där är en cool grej, med tanke på dina hackade avfuktare. Det är supersmart på alla sätt och vis. Visst kan man tycka om priset. 2st för 5000kr. Men idén är ju genial. Kontrollerad till- och frånluft med hög återvinning utan ett dyrt och anskrämande eftermonterat ventilationssystem.
haha jag inser att jag har kommenterar den här slutledande debatten om FTX utan att faktiskt att tittat på vad det var för produkt som berördes i tråden från början. Mister TokJan, du om någon borde tycka att det där är en cool grej, med tanke på dina hackade avfuktare. Det är supersmart på alla sätt och vis. Visst kan man tycka om priset. 2st för 5000kr. Men idén är ju genial. Kontrollerad till- och frånluft med hög återvinning utan ett dyrt och anskrämande eftermonterat ventilationssystem. Jag tycker det är ett mycket gott exempel på inovation. Dom kommer säkert inte finnas jättelänge och så... så här i värmepumpseran och med bidrag från staten för radonsanering m.m. Men det gör från mitt perspektiv inte idén sämre egentligen. Om det inte går att strypa den på något sätt och det verkligen bara finns 2 lägen. Hi/low. Så är det så klart ett problem för vi vill ju uppnå ett undertryck i fastigheten. Men det bör rimligen gå att strypa längst in med en ventil så är det löst. Jag har dock svårt att se hur man ska få det att fungera som en övergripande ventilation i ett helt hus. Där vill vi ju ta bort luften ur alla våtrum och trycka in i alla boytor. Så vitt jag kan tänka går det inte att uppnå med detta system. Utan här handlar det om att uppnå god ventilation på en given yta och sett som en del av en större fastighet. Det kan vara en gillestuga som har dålig luft, lukt eller radon och där man inte vill dunka in iskall uteluft. Problemet är som sagt att man måste ha 2 per rum eller alla fall två per en begränsad yta. Och resultatet blir ju att man får svårt att hantera toaletter och sådant där man ju aldrig vill att luften ska komma in och gå vidare i bostaden. Alltså måste man likförbenat ha forcerad vent på toaletter och i övriga ytor kan man ventilera med denna pryl.