0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag har hittat en modell av rumsvärmeväxlare som heter Lunos E2Är det någon som har erfarenhet som kan säga om det är ngt att ha?http://www.byggriket.se/products/product/lunos-e/Jag har ett gammalt hus med självdrag och kass ventilation och måste göra ngt åt det.
I detta fall har du fel Raffen, den där typen av "rumslungor" är väl beprövade och fungerar riktigt bra vad gäller ventilation och återvinningsgrad.Det enda jag bekymrar mig över är det över/undertryck som dessa ventilatorer rimligen skapar.Risken finns att man trycker ut fuktig luft i vägg/golv/takkonstuktionen, som sedan resulterar i kondens.Dock bör det befintliga självdraget motverka detta så att den risken är överkomligt stor.Jag skulle kunna tänka mig att man anser det vara pengarna värt om man får en bättre inomhusmiljö tack vare investeringen.Att det är bättre att satsa 30-100 000 kr (Vet inte vad det kan kosta) på FTX är självklart, men alla kanske inte kan eller vill satsa de pengarna?Vanligt självdrag (som vi har) fungerar dåligt - vi vädrar dagligen, i princip oberoende av utetemp.