0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Till Raffens försvar...
Ja, han har ju fel i sak, men rent ekonomiskt kan det finnas vettigare lösningar än att sätta in FTX i ett självdragsventilerat hus.Allt beror ju på hur man läser hans inlägg, om han med överreklamerat menar att det inte ger så stor besparing så har han rätt, men om han menar att det inte ger en bra luft, då har han fel.
RaffenOm jag räknat rätt och med de "halvfarts flöden" du uppgett och den byggyta du har så är dina ventilationsförluster ca 3990kWh/årMed FTX skulle du kunna återvinna 70-80% av detta eller någonstans mellan 2790 och 3200 kWh/årInvesteringskostnaden kontra besparingen är upp till dig att avgöra
Ja du RaffenOm man bara tittar på vad värmepumparna tar i energi så stämmer det att du inte sparar något.Men du glömer att det finns mer värmekällor än L/L VP loggade med voltcraft mätareDå tänker jag på kyl/frys, spis, tv, belysning, bad/dusch, eldning osv. samt jag hoppas att ni bor i huset eftersom en människa avger ca 100w stillasittande.Om ni är två som bor i huset så är det nästan 5kWh per dygn i värme.sen måste man tänka på att det mesta av hushålls elen faktiskt blir värme väldigt lite blir mekaniskt arbete.
Hej Lmf! Stort tack för uträkning av besparing! Thumbsup Ja besparingen med FTX skulle säkert ligga där någonstans i mitt fall men jag tror inte riktigt på den iaf, detta eftersom det skulle isf nästan innebära att jag kunde fimpa båda mina pumpar helt, sälja dem kanske och bara förlita mig på mitt FTX-system isf.Jag ligger alltså sedan några år tillbaka i tiden på en årlig totalförbrukning för endast uppvärmningen av huset med pumparna på mellan ca 3000-3500 kwh/år under normala vintrar, och jag tror inte att denna förbrukning skulle ändras något nämnvärt i mitt fall även om jag skulle investera i ett FTX-system med undantag för en lite bättre komfort då möjligtvis. Mvh Raffen.
Nej det tror jag knappast Rickard att jag har fel här, dvs att de här motoriserade väggventilerna från Luno som vänder varvtalsrikting lite ibland skulle kunna skapa någon vidare värmeåtervinning, eller skulle du själv vilja ge 5200 kr för 2 st dylika?? http://www.byggriket.se/products/product/lunos-e/Det var nämligen därför som jag gav Majk rådet att istället införa en vanlig enkel frånluftsventilation med motoriserat utsug från våtutrymmen och inluft från övriga utrymmen i huset. Dessutom är det här med värmeåtervinning vid ventilation ganska kraftigt överreklamerat överlag anser jag, och allra mest överreklamerat är väl FTX-systemen, eller hur mkt menar du att man kan spara på årsbasis med en värmeåtervinning för ventilationen?? Mvh Raffen.