0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hej Dogge! Vad hade du för slags ventilation innan du gick in med FTX då?? Hade du bara självdrag då eller hade du någon badrumsfläkt också som fisgick?? Menar du alltså att man inte får in någon frisk luft i huset med en riktig frånluftsventilation med inluftsventiler?? Mvh Raffen.
Varje slag borde ge ca 50w om tempskilnaden är 22 ºC och luftvolymen som passerar är ca 20m3/tim.Det skulle på 51 slag i timman ge återvinning på 1,15 kWh, 27kWh / dygn. Låter bra, kanske lite för bra, kanhända har jag räknat fel. Får kanske räkna igen.
Sen det här med FTX hör man ju rätt mkt talas om och hur mkt man kan spara på detta men jag är ytterst tveksam till uppgivna besparingspotentialer förstås, om du säger att man kan spara ca 5000 kwh/år i norrland så borde man väl isf kunna spara ca hälften eller ca 2500-3000 kwh/år kanske här nere i sydligare delar, men det skulle ju nästan innebära att jag kunde lägga ned mina pumpar inkl uppvärmningen helt isf och det tror jag inte på alltså. Mvh Raffen.
Det enda jag bekymrar mig över är det över/undertryck som dessa ventilatorer rimligen skapar.Risken finns att man trycker ut fuktig luft i vägg/golv/takkonstuktionen, som sedan resulterar i kondens.
HejVi har en sådan här på jobbet, tycker den funkar brahttp://www.mitsubishielectric.se/produkter/klimatprodukter/ventilation/vl-100/henrik
Det står så här i presentationen: "- Arbetar i par, växelvis". Om det är så bra som det låter så borde det inte vara nåt problem...
Nej det tror jag knappast Rickard att jag har fel här.....
Dessutom är det här med värmeåtervinning vid ventilation ganska kraftigt överreklamerat anser jag, och allra mest överreklamerat är väl FTX-systemen...