Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinera IVT 490??  (läst 2536 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svartpil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kombinera IVT 490??
« skrivet: 21 november 2011, 12:00:44 »
Fick inget riktigt bra svar på min tidigare fråga (se IVT 490 påbyggnad) så jag ställer frågan på detta viset istället: Jag behöver bra tips på hur man kan kombinera en IVT 490 (som inte riktigt räcker till) för att få så optimal och kostnadseffektiv lösning som möjligt.
Jag har ett Västkusthus i ett plan på ca 150 kvm med en volym på ca 400 kubikmeter, finns i Enköpingstrakten.
Jag söker olika lösningar, dels så vill jag tillföra varm och ny luft (för att slippa att det sugs in kall luft genom fönsterventiler som måste värmas som det är nu) och dels att värma golvet för sig eftersom inte IVT 490 räcker att värma både varmvatten och golvvärmen utan att elpatron hela tiden är inkopplad (drar mycket energi) Huset drar ca 20-25000 kwh / år värme och hushåll (ca 4000kwh). Har ca 20 - 21C i huset.
:-)
Enplans Västkustvilla på ca 150 kvm med en volym på ca 400 kubikmeter. Bor i Enköpingstrakten. Innomhustemp 20-22C, vattenburen golvvärme i betongplatta. IVT 490. Beräknad årsförbrukning ca 20-25000kwh.(måste bli lägre).

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Kombinera IVT 490??
« Svar #1 skrivet: 21 november 2011, 12:05:23 »
Här är den tidigare tråden. Kan nog bara bra för att veta vad som redan är svarat: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44595.0
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Kombinera IVT 490??
« Svar #2 skrivet: 21 november 2011, 13:00:20 »
Du kanske skall docka en luft/vatten till din IVT490.

Finns en del som gjort detta redan
Då kommer luft/Vatten pumpen att värma golven och 490 i första hand varmvattet
skulle det bli så kallt att luft/vatten pumpen inte orkar kommer IVT490 att hjälpa till genom att shunta in varmt vatten.

I denna tråd finns lite infallsvinklar
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41046.0
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad svartpil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kombinera IVT 490??
« Svar #3 skrivet: 22 november 2011, 12:07:07 »
Tack för Era synpunkter Ã¥ svar.. allt är av intresse när man planerar för framtiden..  :-)
Jag skulle vilja ha lite mer synpunkter på bla kombination IVT 490 och FTX,
samt hur en extra luft/vatten värmepump fungerar bäst i ett sådant system?
Kanske det finns bättre lösningar som är värda att pröva?
:-)
Enplans Västkustvilla på ca 150 kvm med en volym på ca 400 kubikmeter. Bor i Enköpingstrakten. Innomhustemp 20-22C, vattenburen golvvärme i betongplatta. IVT 490. Beräknad årsförbrukning ca 20-25000kwh.(måste bli lägre).

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kombinera IVT 490??
« Svar #4 skrivet: 25 november 2011, 22:40:13 »
Du kan fortfarande inte kombinera FLVP med FTX.

Båda vill ha samma varma frånluft och kan inte samsas om den.
Båda blåser ut kall luft som måste ut och kan inte matas in i respektive system som frånluft.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Jacksson

  • Gäst
Jacksson
SV: Kombinera IVT 490??
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2012, 00:49:19 »
Hej jag lästa att du inte fick ut det du ville av din IVT 490. Jag har haft liknande problem. Men då på en liten lägenhet/parhus på 77kvm. Problemet är ej löst än. Men det som är gjort och har givit lite Effekt och det är att vi undersökte luftflödet. För oss vad detta alldeles för lågt. Sedan så skruva vi upp cirkulations pumpen.
Teorin hos oss är att efter som inte luftflödet var tillräckligt på frånluften så fick inte pannan någon luft att jobba med (den orka inte suga ut luften för...). Sedan som jag skrev ovan så skruva vi upp cirkulations pumpen det gjorde att den längsta slingan (vi har vatten buren golvvärme) han bli kall innan den kom till den del som var längst bort (denna del är även den del som är mest utsatt).
Summa kolla luftflödet (det är ju någon som är fackman som får mäta det och har värktyg) och kolla Cirkulations pumpen, tro det finns 4 eller 5 lägen på den. Sedan kan du även labba med effekten det är om jag inte minns fel 3 effektlägen på den.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!