0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Som vanligt i det här forummet är det många bra inlägg här! Hur gick det egentligen med frågan; -håller 490:an vad den lovar? Det kanske är så att broschyruppgifterna om maximal tempsänkning inte är det som är viktigast?Comfortzone lovar att sänka ned till -15 och det gör den. Min har varit nere i -16 ungefär. Detta betyder dock inte att den är den sparbössa som den utger sig för att vara utan det återstår för min del att följa energibesparing, värmekomfort och tillförlitllighet, jag återkommer med min utvärdering om CE 50 verkar hålla vad som lovas./Arne
Jo men det är en markant skillnad på pris. En nära bekant startade i dagarna upp sin nya bergvärmepump, 164 lakan kostade den, min frånluftspump kostade 32. Sen kan man räkna hit o dit. Glöm heller inte att i nämnda 60w c-pump omvandlas en stor del av energin till värme.
Citat från: hplp skrivet 18 november 2005, 20:23:30Jo men det är en markant skillnad på pris. En nära bekant startade i dagarna upp sin nya bergvärmepump, 164 lakan kostade den, min frånluftspump kostade 32. Sen kan man räkna hit o dit. Glöm heller inte att i nämnda 60w c-pump omvandlas en stor del av energin till värme. En gissning är att du betalade 32 för maskinen men din bekant 164 för en färdig installation. En annan gissning är att din bekants hus är större än ditt.Och 490:n finns ute i åtskilliga tusentals ex.
490an blir bättre för var dag, skulle kanske bara acklimatisera sig. Var nere i 1,3 grad på utluften med tillluft på 17,7. Kan varmt rekomendera ett luftspjäll på luft in till vp. Mycket enklare optimal justering. Kan hplp berätta om hur det gått med spjället och gärna installationen??
Förstår jag rätt så har du snö runt ventilationshuven. Luften från pannan, någon typav returluft efter kompressorns jobb? är så kall att den smälter knappast snön, stämmer?Själv har jag en stor snötomring runt huven men fläkthastighet 1 kurva 2,0 fin 1,8drog 31 kw under kall natt -17 dock med braskamin hela natten, 180 kvm, platta såjag tycker inte det är problemet. Jag blev däremot förvånad över istappar på venthuveni vintras hänger det ihop med utluften från pannan tror du?Kan du förklara ditt spjäll mer exakt var, hur och modell etc..............
Hej igen,det är en 490 och jag har fått lite tips på forumet byggahus.se om att manska ta ner kurvan så långt som möjligt och öppna ventilerna, dvs termostaternai rummen på fullt. Riktigt så har jag inte gjort. Högre värme på termotater, där golvvärmen finns ovan ventilationen i taket. 20 grader i sovrum men varmare i badrum 24. Mer öppna självdrag ovan fönstren med samma idé.Dagens avläsning 11-11, ett dygn gick det åt 38 kw och eldning under större delen av natten och gårdagen. Jag tillskriver den lilla åtgången eldningen och ett tätt hus.Så min fråga är tror hphl att när den fortfarande varma luften lämnat huset ochventhuven samt all snö runt den är borta att den är effektiv tillräckligt?Kan en högre fläkthastighet typ två ta reda på mer värme och mindre varmspill.