0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Okej! vad gäller för vb-r då? inget att oroa sig för om den t.ex ligger på -3 ut vid 0an in?
Tack!Logiskt bör det ju vara så eftersom du hela tiden har diffen, men för många minus ut känns inte som det skulle vara alldeles bra..
Som dom flesta vet så sjunker ju ingående och utgående brinevätska på höst/vinter när minusgraderna börjar komma.. Jag undrar därför vad som påverkar denna temperatur mer än själva berget/borrhålet.. Vad är normala världen en kall vinterdag när pumpen går längre och ibland hela dygn? är det normalt att ligga minus på returen? t.ex +2 in -1 ut , +1 in -2 ut? osv.. ibland kanske t.o.m 0 in och -3 ut?finns det någon maxgräns på utgående kb-r ser att det står (-12) , tänkte när man bör oroa sig för tempen ut..?
Högre fart på vätskan = inkommande temperatur minskar, samtidigt som utgående ökar = mindre diff över VP. Hur det sistnämnda egentligen påverkar, har jag inte fått klart för mig än.
Om du ändar flödet så måste deltat ändras. Undantaget är om kompressorn står och deltat är 0 grader...