0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Problemet är nog inte att lamporna är felmonterade, utan att man köper billiga lampor med tveksam kvalitet där själva 'bulben' och/eller glödtråden sitter snett...
Vilken årsmodell?
När man kollar hur många som har felmonterade lampor idag kan man bara konstatera att det är endera för svårt för gemene man/kvinna att göra det, eller för enkelt att komma åt. Om det vore helt omöjligt att som lekman göra det tror jag situationen skulle vara bättre.
Var väl Volvo som var först med lyktor där man viker ut hela lyktan när man byter lampan, Opel brukar ha genom hjulhuset.Vi har en Hyundai ATOs som skulle bli en tillfällig bil, nu pendlat till jobbet i 4år utan minsta fel! Inte ens en glödlampa har gått sönder, men ful modell utan det minsta i utrustning, men går jämt och billigt och bra, men nu skall den bytas mot nyare.
Hur små händer måste man ha för att kunna byta halvljuslampan på en V70 någorlunda snabbt?Eller ska man montera bort hälften av det som är i motorrummet för att komma åt bättre?Var nära att sätta nytt personligt rekord på lampbytet idag då jag tappade lampan så den kom mellan reflektorn och lamphuset. Nåja, det löste sig till slut men det tog tid och händerna är något rispiga.Höger halvljus gick betydligt snabbare för där är det myyyycket plats för att komma åt.Hur gör de på verkstaden då de byter glödlamporna för halvljuset?
Vänster: Bort med luftburken, sedan gäller det att lirka.. I början innebär det sår på fingrar och händer, men med tiden lär man sig hur man undviker det
Hur kan det ens vara tillåtet att bygga en bil där man måste demontera delar av bilen och använda specialverktyg för en sån trivial sak som ett glödlampsbyte Som en tidigare skribent skrev så borde det ju vara krav på att man kan byta en sån trafiksäkerhetsdetalj ensam vid vägrenen i mörker och kyla. Som det är nu så krävs det ju i princip bärgning till närmsta märkesverkstad om en glödlampa går sönder under färd
Och som sagt nyare bilar (max "några" år) har ett mycket smidigare system för lampbyte, så nog har biltillverkare tagit till sig av kritiken
Förmodligen är det myndigheterna i nåt land som har ställt krav. Varför skulle biltillverkarna överge en sån kassako frivilligt?