0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag hjälpte min granne att byta xenon-lampa i hans Opel och det gör jag inte om kan jag säga. Fick lossa luftburken, luftmassemätaren och kofångaren och det var ändå ett konststycke att komma åt lampan. Idiotisk konstruktion milt utryckt, borde vara gratis att få lampan bytt på en märkesverkstad när de har konstruerat nått dyligt.
Hur gör de på verkstaden då de byter glödlamporna för halvljuset?
Själv använder jag flacktång, spegel samt en liten mejsel när jag byter glödlampa på bilen.Det värsta är låsningen tycker jag, på Toyota är det en pillrig fjädrande ståltråd som ska pressas in i ett liiitet spår.På vänstra sidan är batteriet i vägen men det tar inte så lång tid att plocka ur detta.
Det är inte gratis kan jag säga.På min förra Chevrolet Captiva fick man skruva loss grillen och lossa på kylaren.Kostade 900pix + lampan.Iofs GM precis som Opel.
har vi samma bil ?! (Corolla 2006)på höger sida (i körriktningen sedd) så är det jäkligt trång bakom lampan då ABS-pumpen sitter monterad där och det tar man inte bort på samma sätt som batteriet på vänstra sidanFörsta gången tog det helvetes tid och tålamodsprövade utav guds nåde då flatstiften på lamphållaren inte ville släppa lampan hur hårt man än drog bakåt (och man måste få bort hållaren innan man kunde vika loss fjädern som håller lampan) och det satt fast i princip i en situation man nätt och jämt fick grepp om bakstycket på hållaren med dom två fingrarna man fick med. När jag fick väl loss det så borrades snabbt in en ståltrådsögla och numera sticker man ned fingret i öglan och trycket lite bakåt och det hela lossnar snyggt och prydligt - men varför i helvete sätter man inte in sådana små detaljer redan från början!!! Att det är trångt bör ingen ha missat bland bil-designerna.det borde finnas krav i typgodkännande att man skall kunna byta dom viktigaste huvudlamporna i väggrenen, snöglopp och kolmörker samt utan verktyg och med normalstora europeiska händer på rimlig tid för att en bil skall få säljas inom EU...
Tråden gäller V70, era pirater som kapar denna tråd! Hur gör verkstaden när de byter? Har de specialverktyg eller är det den mekanikern med minst händer som är lampbytare?