Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Grrrrrrrr, byta glödlampan för vänster halvljus på V70  (läst 54117 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
Hur små händer måste man ha för att kunna byta halvljuslampan på en V70 någorlunda snabbt?

Eller ska man montera bort hälften av det som är i motorrummet för att komma åt bättre?

Var nära att sätta nytt personligt rekord på lampbytet idag då jag tappade lampan så den kom mellan reflektorn och lamphuset. Nåja, det löste sig till slut men det tog tid och händerna är något rispiga.

Höger halvljus gick betydligt snabbare för där är det myyyycket plats för att komma åt.

Hur gör de på verkstaden då de byter glödlamporna för halvljuset?  Sc:,h
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i Småland. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhål är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad snuppesno

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Grrrrrrrr, byta glödlampan för vänster halvljus på V70
« Svar #1 skrivet: 01 november 2011, 19:22:34 »
Jag hjälpte min granne att byta xenon-lampa i hans Opel och det gör jag inte om kan jag säga.
Fick lossa luftburken, luftmassemätaren och kofångaren och det var ändå ett konststycke att komma åt lampan.
Idiotisk konstruktion milt utryckt, borde vara gratis att få lampan bytt på en märkesverkstad när de har konstruerat nått dyligt.
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Grrrrrrrr, byta glödlampan för vänster halvljus på V70
« Svar #2 skrivet: 01 november 2011, 19:56:39 »
Jag hjälpte min granne att byta xenon-lampa i hans Opel och det gör jag inte om kan jag säga.
Fick lossa luftburken, luftmassemätaren och kofångaren och det var ändå ett konststycke att komma åt lampan.
Idiotisk konstruktion milt utryckt, borde vara gratis att få lampan bytt på en märkesverkstad när de har konstruerat nått dyligt.

Det är inte gratis kan jag säga.

På min förra Chevrolet Captiva fick man skruva loss grillen och lossa på kylaren.
Kostade 900pix + lampan.

Iofs GM precis som Opel.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Grrrrrrrr, byta glödlampan för vänster halvljus på V70
« Svar #3 skrivet: 01 november 2011, 21:38:31 »
Själv använder jag flacktång, spegel samt en liten mejsel när jag byter glödlampa på bilen.
Det värsta är låsningen tycker jag, på Toyota är det en pillrig fjädrande ståltråd som ska pressas in i ett liiitet spår.
På vänstra sidan är batteriet i vägen men det tar inte så lång tid att plocka ur detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Grrrrrrrr, byta glödlampan för vänster halvljus på V70
« Svar #4 skrivet: 01 november 2011, 21:48:53 »
Hur gör de på verkstaden då de byter glödlamporna för halvljuset?  Sc:,h

Någon som vet?
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i Småland. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhål är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad jojje

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Grrrrrrrr, byta glödlampan för vänster halvljus på V70
« Svar #5 skrivet: 01 november 2011, 22:21:37 »
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=10401

Kanske finns nåt tips i länken, beror ju lite på vilken årsmodell det är på bilen Thumbsup

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1152
  • Karma +19/-3
SV: Grrrrrrrr, byta glödlampan för vänster halvljus på V70
« Svar #6 skrivet: 01 november 2011, 22:26:31 »
Själv använder jag flacktång, spegel samt en liten mejsel när jag byter glödlampa på bilen.
Det värsta är låsningen tycker jag, på Toyota är det en pillrig fjädrande ståltråd som ska pressas in i ett liiitet spår.
På vänstra sidan är batteriet i vägen men det tar inte så lång tid att plocka ur detta.

har vi samma bil ?! (Corolla 2006)

på höger sida (i körriktningen sedd) så är det jäkligt trång bakom lampan då ABS-pumpen sitter monterad där och det tar man inte bort på samma sätt som batteriet på vänstra sidan

Första gången tog det helvetes tid och tålamodsprövade utav guds nåde då flatstiften på lamphållaren inte ville släppa lampan hur hårt man än drog bakåt (och man måste få bort hållaren innan man kunde vika loss fjädern som håller lampan) och det satt fast i princip i en situation man nätt och jämt fick grepp om bakstycket på hållaren med dom två fingrarna man fick med. När jag fick väl loss det så borrades snabbt in en ståltrådsögla och numera sticker man ned fingret i öglan och trycket lite bakåt och det hela lossnar snyggt och prydligt - men varför i helvete sätter man inte in sådana små detaljer redan från början!!! Att det är trångt bör ingen ha missat bland bil-designerna.

det borde finnas krav i typgodkännande att man skall kunna byta dom viktigaste huvudlamporna i väggrenen, snöglopp och kolmörker samt utan verktyg och med normalstora europeiska händer på rimlig tid för att en bil skall få säljas inom EU...     


Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Grrrrrrrr, byta glödlampan för vänster halvljus på V70
« Svar #7 skrivet: 01 november 2011, 22:36:27 »
Det är inte gratis kan jag säga.

På min förra Chevrolet Captiva fick man skruva loss grillen och lossa på kylaren.
Kostade 900pix + lampan.

Iofs GM precis som Opel.

På dom riktiga GM bilarna så är det riktigt smart löst med 2st sprintar som man lätt lossar och sen lyfter man ut hela ljusinsatsen  Thumbsup
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Grrrrrrrr, byta glödlampan för vänster halvljus på V70
« Svar #8 skrivet: 01 november 2011, 22:42:06 »

Kanske inte rätt modell?
Liknande på Mondeo. Lossar 2 skruvar, så kommer hela insatsen ut och sedan kan man byta glödlampa enkelt.
Tar mig några minuter att byta både H1 H7 lampan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Grrrrrrrr, byta glödlampan för vänster halvljus på V70
« Svar #9 skrivet: 01 november 2011, 22:48:36 »
En polare hade en 142'a när vi var ung. Han kunde krypa ner bredvid motorn och dra igen huven.  En del saker var bättre förr...

Chryslern jag hade förut hade samma 'Amerikanska' konstruktion - Trångt bakom, men uppifrån kom man lätt åt de två små skruvarna som hela strålkastaren satt fast med. lossade man dom så var det bara att dra ut strålkastaren ur hålet i fronten och byta lamporna. Dom verkar ha tänkt till lite på den sidan, eller så har dom regler som reglerar hur krångligt det får vara...
« Senast ändrad: 01 november 2011, 22:50:46 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Grrrrrrrr, byta glödlampan för vänster halvljus på V70
« Svar #10 skrivet: 02 november 2011, 07:12:53 »
har vi samma bil ?! (Corolla 2006)

på höger sida (i körriktningen sedd) så är det jäkligt trång bakom lampan då ABS-pumpen sitter monterad där och det tar man inte bort på samma sätt som batteriet på vänstra sidan

Första gången tog det helvetes tid och tålamodsprövade utav guds nåde då flatstiften på lamphållaren inte ville släppa lampan hur hårt man än drog bakåt (och man måste få bort hållaren innan man kunde vika loss fjädern som håller lampan) och det satt fast i princip i en situation man nätt och jämt fick grepp om bakstycket på hållaren med dom två fingrarna man fick med. När jag fick väl loss det så borrades snabbt in en ståltrådsögla och numera sticker man ned fingret i öglan och trycket lite bakåt och det hela lossnar snyggt och prydligt - men varför i helvete sätter man inte in sådana små detaljer redan från början!!! Att det är trångt bör ingen ha missat bland bil-designerna.

det borde finnas krav i typgodkännande att man skall kunna byta dom viktigaste huvudlamporna i väggrenen, snöglopp och kolmörker samt utan verktyg och med normalstora europeiska händer på rimlig tid för att en bil skall få säljas inom EU...   

Jag har en äldre Corolla utan ABS så på högersidan är det inget i vägen.
Men av nån anledning så är det oftast på vänstra sidan som lampan brukar gå...  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Grrrrrrrr, byta glödlampan för vänster halvljus på V70
« Svar #11 skrivet: 02 november 2011, 08:58:21 »
Tråden gäller V70, era pirater som kapar denna tråd!  ;)

Hur gör verkstaden när de byter? Har de specialverktyg eller är det den mekanikern med minst händer som är lampbytare?
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i Småland. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhål är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Grrrrrrrr, byta glödlampan för vänster halvljus på V70
« Svar #12 skrivet: 02 november 2011, 09:28:55 »
Tråden gäller V70, era pirater som kapar denna tråd!  ;)

Hur gör verkstaden när de byter? Har de specialverktyg eller är det den mekanikern med minst händer som är lampbytare?

Vilken årsmodell?
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4384
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Grrrrrrrr, byta glödlampan för vänster halvljus på V70
« Svar #13 skrivet: 02 november 2011, 10:49:36 »
När man kollar hur många som har felmonterade lampor idag kan man bara konstatera att det är endera för svårt för gemene man/kvinna att göra det, eller för enkelt att komma åt. Om det vore helt omöjligt att som lekman göra det tror jag situationen skulle vara bättre.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Grrrrrrrr, byta glödlampan för vänster halvljus på V70
« Svar #14 skrivet: 02 november 2011, 10:52:26 »
Problemet är nog inte att lamporna är felmonterade, utan att man köper billiga lampor med tveksam kvalitet där själva 'bulben' och/eller glödtråden sitter snett...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!