0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det som förundrar mig mest är avsaknaden av längre gångtider. De finns lite i början av perioden men sen är det inga. Om nu kompressorn jobbar precis på gränsen borde den ju gradvis få allt svårare att klara sitt jobb. Inte som i grafen ovan att allt ser bra ut tills plötsligt alla värden störtdyker bara för att beräknad framledning gick upp en halv grad.
en del av lyxen med värmepump tycker jag är att man just kan värma upp ett garage utan att det blir helt tokigt i plånboken. Givet vad hus kostar mer m2 nu för tiden så känns det ju dumt om man inte kan använda hela ytan. Självklart beror det på vilken typ av garage det rör sig om. Men hus utan källare med vidbyggt garage vill man ju kunna nyttja ytan väl. Det man kan tänka sig är att även om huset har 55kWh/m2 så kanske inte garaget har det. Om du bara värmer det till säg 17 grader så borde det ju i alla fall inte röra sig om mer än 3500kwh per år. och sedan 9240 för huset. Då är du på dryga 12 000kwh. Och så har du hushållsel på 5000kwh vilket är i minsta laget för en barnfamilj, om det rör sig om en sådan. Nu vet jag inte vart du bor (jag bor i stockholm så kanske är det inte jämförbara siffror men huset är ju också gammalt). Men jag har en oisolerad platta på 165m2 (boyta, den är större utvändigt, vet inte vilket mått som är relevant att jämföra med) och en övervåning på ca 70m2. Byggstandard 1976 garage och föråds/groventre-delen är på 45m2 och gargaeporten är tamigfan av papp eller nått och där värmer jag mellan 17.5 och 20 grader beroende på hur jag jobbar som. Värmepumpen som inte har gått ett år gissar jag kommer landa på ca 7000-8000kwh beroende på hur kallt feb/mars blir. Men det är ju baserat på en mycket varm höst och förvinter. Men då har jag FTX och övervåningen tar ju en stor del av värmeförlusten från entreplan. En elmätare på värmepumpen är ett bra första steg för att få koll på grejerna.
så kan det vara. jag har ingen bra koll på BBR och deras regler kring garageytor och huruvida dessa förväntas värmas och med vilken effektivitet etc. Min förväntade hushålselsförbrukning på årsbasis är 6225kwh. Då försöker jag snåla här och där och tittar man på många andra barnfamiljer här så ligger det mellan 5 och 10 000kwh beroende på ålder på barn och så vidare.
Så vitt jag förstår är det mer eller mindre omöjligt att uppfylla BBR-kraven med garage inräknat.Har du koll på om det verkligen finns med som uppvärmt utrymme i bygghandlingarna?
kan det för övrigt vara termostater som får returen att gå ner. I kombination med en tryckstyrd pump. Eller en golvvärme vars shunt börjar ta in värme i stället för att cirkulera. Eller borde jag gå och lägga mig i stället.