0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Man har ju hört att bränna ljus inte ska vara bra. Och säkert är det inte bra med brandrök heller, att det skulle vara canserframkallande har jag inte hört, men det är möjligt. Tur man eldar så sparsamt, 4-5 braser om året.
Läs gärna lite om rökgasernas skadlighet påhttp://www.friskluftnu.se/där finns tillräckligt med information, som förmodligen kan få den mest inbinte myseldare att tveka.SW
Orkade inte läsa allt på sidan men dom har nog rätt när dom skrev (Vi har en generation människor som inte lärt sig hur man eldar med ved)Tror du att utsläppen från ett kärnkraftverk är mindre farligt än vedeldning på rätt sätt i en panna?
Det är mycket att tänka på när man vedeldar.Bland annat Sådana här saker:Pernilla Gustafson, doktorand vid avdelningen för Arbets- och miljömedicin på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, försvarar i april en avhandling om cancerframkallande ämnen i vedrök.Hennes mest skrämmande slutsats är att husägare som eldar med ved har fem gånger högre halter av cancerframkallande så kallade PAH-er i inomhusluften än icke vedeldare i samma bostadsområde.- Utsläpp från vedeldning är lika hälsofarliga som utsläpp från fordon. Det finns inga studier som tyder på det motsatta, säger hon.God GelgSW
Är det därför du har valt att inte ha bil`?
Hos mig har det ett sammanhang om jag eldar så att det går lite ström och blir mindre utsläpp från kärnkraften men mera utsläpp från vedpannan eller om jag inte eldar och det går mera ström till vp och blir mera utsläpp från kärnkraften men mindre från vedpannan och det blir ju större skillnad om man har tex elpatron som alternativ till vedeldning.