0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nej men vänta här nu. Vad tar en legiokörning? 1 timma på steg 2. eller 2 timmar kanske? Om det tar en timma och man kör varje vecka så blir det 324kwh per år. Kör man varannan vecka blir det typ 3 kebab med bröd gratis per år. Men visst. Gillar man att käka luffare, hamburgare utan burgare, så ska man så klart köra var 3e dag : ) Kanske ska köra varje vecka då.. Det känns bara så abstrakt. Säg nu hur lång tid en legionellakörning tar. Så vi vet vad vi pratar om
F1245 har 180l slingberedare. Jag tror 1245:an orkar upp högre på kompressorn, och VVB:n är runt 60° när den är klar.Som du ser kör den hela körningen i ett svep, och det brukar väl vara ett problem med mantelberedare?Hur lång tid tar legionellakörningen? Om den skall slurpa i sig 10kWh så måste den ju sluta göra värme väldigt länge, vilket väl borde innebära risk för att det blir kyligt inne om det är kallt ute?Nja det tar ju sin tid. Men min elkassett är på upp mot 15 kw om jag inte använder massa andra saker i huset(belastnings vakter). Men normalt stegar den bara upp till 10 och ibland 12 kw så en timme tar det.Mantelberedare har ju det problemet att vid för mycket effekt så hinner inte värmen överföras till innermanteln. Men jag har givaren i yttermanteln så den stannar i vilket fall som när den uppnåt 65 grader.Man skulle vilja ha nån inställning där man kan blockera legionella vid svinkyla. Man vill ju undvika att kompressorn stannar då.
Antagligen är det väl ingen som vill lyssna på vad jag säger, men jag sägerdet i alla fall. Det finns inga anvisningar ang. legionellakörningar som jag harsett vare sig från myndigheter eller från forskningsvärden. Det som finns ärfunktionskrav kring hur varmvattnet skall hanteras. Varmvatten i en förrådsberedareskall lagras med minst 60 graders temperatur, för en slingberedare (som gör färdigtvarmvatten) är det OK om det kommer ut 55 grader ur slingan. I VVC skall man hållaminst 50 grader och framme vid kranen skall man kunna få minst 50 grader.Tills någon visar motsatsen så betraktar jag legionellakörningar som ett påhitt avvärmepumpsbranschen för att vinna så många upphandlingar som möjligt och detavser de tydligen att göra baserat på lägsta pris.
Man kan lätt fixa så att man får legionella säkert VV via kompressorn vid varje laddtillfälle