0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är nog en rimlig besparing med NA, problemet är bara att du troligen hade sparat 2-3000kWh mer med ett annat fabrikat så på 1-2 år ligger du redan minus trots att den var billigare i inköp.
Jag har sagt det förr, och säger det igen, för att spara mycket med luft/luft-värmepump så bör man uppfylla dessa kriterier:1. Hus med öppen planlösning. (inte ekonomidel och garage skilt från övriga huset och med en yta som nästan är densamma som bostadsytan, (vilket ofta är verkligheten).2. Liten varmvattenförbrukning = inga tonårsdöttrar. :-[3. Hus i ett plan (eller väldigt öppen planlösning, planen emellan)4. En partner som godkänner att man har dörrarna till: Källaren, vinden, tvättstugan och toaletterna öppna för jämnan.Kort sagt, direktverkande el, ungkarl (eller mansgris) som bor i en enplansvilla, inga barn "hemma", med ett lågt komfortbehov. Då finns inget bättre än luft/luft-värmepump!Övriga bör överväga luft/vatten eller berg/mark-värmepump!Det finns naturligvis undantag från dessa regler, t.ex. om man har direktverkande el!Då ger en luft/luft-värmepump nästan alltid den kortaste payoff-tiden.Vad resultatet blir i en 10-årskalkyl är en helt annan sak, men payoff-tiden är definintivt kortast med en luft/luft-värmepump om man har direktverkande elvärme i dagsläget.
28000kwh minus hushållsel 8000kwh är 20000kwh vilket på 6 månader ger en snittförbrukning på 4600w i timmen. Nordic air drar max 1500w. Påståendet i inledningen håller m.a.o inte!
"De talar om för kunderna att den drar max 1 450 watt. Men jag har själv varit hos kunder som kopplat elmätare till dem där de dragit 3 300 watt, mer än dubbelt så mycket."http://www.hn.se/m_standard.php?id=485549&avdelning_1=109&avdelning_2=294& / hej
Citat från: gäst skrivet 11 november 2005, 23:40:19"De talar om för kunderna att den drar max 1 450 watt. Men jag har själv varit hos kunder som kopplat elmätare till dem där de dragit 3 300 watt, mer än dubbelt så mycket."http://www.hn.se/m_standard.php?id=485549&avdelning_1=109&avdelning_2=294& / hejOm du menar en luftvärmepump med vanlig enfas matning säkring 10A så har du nog fel på din mätare. 3300watt dividerat med 230volt = 14,34 AEller du kanske menar nått annat?//Dalken