0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Rickard, det är den besvärliga typen igen. Citat från: Rickard skrivet 20 oktober 2005, 00:26:12Jag har sagt det förr, och säger det igen, för att spara mycket med luft/luft-värmepump så bör man uppfylla dessa kriterier:1. Hus med öppen planlösning. (inte ekonomidel och garage skilt från övriga huset och med en yta som nästan är densamma som bostadsytan, (vilket ofta är verkligheten).2. Liten varmvattenförbrukning = inga tonårsdöttrar. :-[3. Hus i ett plan (eller väldigt öppen planlösning, planen emellan)4. En partner som godkänner att man har dörrarna till: Källaren, vinden, tvättstugan och toaletterna öppna för jämnan.Kort sagt, direktverkande el, ungkarl (eller mansgris) som bor i en enplansvilla, inga barn "hemma", med ett lågt komfortbehov. Då finns inget bättre än luft/luft-värmepump!Övriga bör överväga luft/vatten eller berg/mark-värmepump!Det finns naturligvis undantag från dessa regler, t.ex. om man har direktverkande el!Då ger en luft/luft-värmepump nästan alltid den kortaste payoff-tiden.Vad resultatet blir i en 10-årskalkyl är en helt annan sak, men payoff-tiden är definintivt kortast med en luft/luft-värmepump om man har direktverkande elvärme i dagsläget.Svar på Rickards noteringar:1. Hus utan öppen planlösning = luftförflyttning, som avhandlas lite grann i denna tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4530.0.html , torde kosta några tusenlappar och eget jobb, kan tas eftersom mellan rum, och våningsplan, efter att man konstaterar problem.2. Liten varmvattenförbrukning, spar din gamla elpanna, du får varmvatten så det räcker, din bergvärmeanläggning kan aldrig räknas hem på det.3. Se punkt 1.4. Skit i henne/honom, alternativt lös det genom att se i punkt 1.Som ni kan se så har även Rickard löst sitt genom att dra in vattenburet, för att få sin ytjordvärme att fungera. Skillnaden mellan lite luftförflyttning och att konvertera till vattenburet är väl lågt räknat 100 papp??Jag tror på fullaste allvar att alla ovanstående svar på Rickards anmärkningar löser alla ekonomiska bryderier och eventuella komfortbehov.Allt är relativt även där. Är man hemma hos någon som har bergvärme så kan ni vara säkra på att golven kan vara iskalla även där om man inte har golvvärme. Tror att en som är van med golvvärme i alla rum kan tycka att han är en mansgris som låter familjen frysa om fötterna bara för att han inte bilat/huggit upp alla golv och lagt in golvvärme, trots bergvärmeinvesteringen på 150-200 loppor. / mvh
Jag har sagt det förr, och säger det igen, för att spara mycket med luft/luft-värmepump så bör man uppfylla dessa kriterier:1. Hus med öppen planlösning. (inte ekonomidel och garage skilt från övriga huset och med en yta som nästan är densamma som bostadsytan, (vilket ofta är verkligheten).2. Liten varmvattenförbrukning = inga tonårsdöttrar. :-[3. Hus i ett plan (eller väldigt öppen planlösning, planen emellan)4. En partner som godkänner att man har dörrarna till: Källaren, vinden, tvättstugan och toaletterna öppna för jämnan.Kort sagt, direktverkande el, ungkarl (eller mansgris) som bor i en enplansvilla, inga barn "hemma", med ett lågt komfortbehov. Då finns inget bättre än luft/luft-värmepump!Övriga bör överväga luft/vatten eller berg/mark-värmepump!Det finns naturligvis undantag från dessa regler, t.ex. om man har direktverkande el!Då ger en luft/luft-värmepump nästan alltid den kortaste payoff-tiden.Vad resultatet blir i en 10-årskalkyl är en helt annan sak, men payoff-tiden är definintivt kortast med en luft/luft-värmepump om man har direktverkande elvärme i dagsläget.
Du hänvisar till värmeförflyttning som testats postivt vid +grader ute! Jaja...Effektbehovet ökar dramatiskt när det blir kallare ute, och en liten strypt kanalfäkt räcker inte till.
För de som är intresserade så kan jag berätta att jag konverterade huset, köpte värmepump och kollektor mm. för totalt ca 90 000 kr (jag vet, jag är en bra förhandlare ) , dessutom fick jag konverteringsbidrag på 20 000 kr.
Jag kommer att tjäna in min konvertering på 5-6 år, sedan tjänar jag minst 12 000 kr/år jämfört med att köra el (med dagens elpriser).
Visst kunde jag ha satt in en luft/luft-värmepump och fått en kortare payoff-tid på den, men besparingen på 15-20 års sikt är betydligt större för det alternativ jag nu valt.
Dessutom räknar jag kallt med att min konvertering kommer att vara värd ca 50 000 kr i dagens penningvärde den dag vi säljer huset. Det ger en payoff-tid som är oslagbar, om man inte räknar med att en luft/luft-värmepump höjer huset värde lika mycket, vilket den rimligtvis inte gör.
Är det någon som vill köpa en Nordic Air billigt? Blev inte det en fin avslutning på tråden, jag menar vem köper en pump som har en egen tråd om hur dålig besparing den ger ! Joakar