0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej.Diskuterade med en VVS kille om jag skulle "uppgradera" från en 310P till en F370.Vi har 165 kvm stenhus i Södra Skåne och gör av med ca 26 000 kwh, med 310P och slösande livsstil..Kan det vara lönt att byta?
Den riktigt händige bygger så det går att koppla om rören mellan flytande och fast...
Hur kan man ens diskutera det alternativet ? Nää-ä , Berg/jordvärme är nog det som gäller , speciellt med den årsförbrukningen !! Thumbsup
NU när vi blivit med bergvärme då undrar jag förstås vad som är rimlig förbrukning vid hösttemperaturen 0 ºC ? Jag har låtit elmontören installera en elmätare i undercentralen när han kopplade in 1245an åt oss . Hittils snittat på 6-10kwh/dygn vid utetemp 0-+5 ºC . Inte eldat i spisen alls nu , känns omotiverat . Detta är förstås så nytt för oss att jag ej hunnit (förstått mig på ) justera in den omfattande menyn som 1245an ju har ......
TS kanske inte har behov av större kompressor än 2kw (vilket både 310P och 370P har).Kanske ni skulle svara på hans fråga istället för att "sälja" värmepumpar.
Ett sidospår...Om dom har lika stora kompressorer varför drar 360P/370 150w mer än 310P kompressorn enligt alla specar? 360P och 370 har väl lite större kompressor än 310P? MvhFredrik
Det beror på vilken årgång 310P är ifrån.De senare har samma kompressor.