Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kanske en höjning av COP/inbesparing vid avfrostning ?  (läst 6993 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad radio

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Porsi
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiba
   Jag har en tanke på att dra utsläppet från min frånluftsventilation, (takfläkt samt extra monterad ventilation under golv) med isolerade spirorör till baksidan på utedelen mellan vägg och luftinsläpp.

   Eftersom luften på detta borde hålla varmgrader även under vintern, är min tanke att värmepumpen borde kunna återvinna detta på något sätt. Exempelvis vid avfrostning.

   Tacksam för synpunkter om detta är någon vettig lösning eller ogenomförbart av någon anledning.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Kanske en höjning av COP/inbesparing vid avfrostning ?
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2005, 10:53:44 »
Hej ,tror inte att det är någon bra ide pga att den luften är väldigt mättad med fukt från huset och det kommer att frysa i din ute del vilket borde jöra att den får avfrosta mycket oftare.
Det är ju vad jag tror,  hÃ¥ller med om att dessa grader som man släpper ut borde gÃ¥ att ta tillvara men hur?
mvh Mso.
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Hubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • T.C.B
SV: Kanske en höjning av COP/inbesparing vid avfrostning ?
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2005, 11:41:11 »
Dessutom är det som en fjärt i öknen (rymden tror jag det borde heta). Det passerar mycket mer luft i utedelen än vad som kommer från frånluftsventilationén.
Enplansvilla ca: 135 kvm, direktel (avstängd utom badrum & toalett) mekanisk ventilation RDAA, braskamin & Panasonic E9CKP5 Norrköping

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Kanske en höjning av COP/inbesparing vid avfrostning ?
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2005, 14:23:57 »
Dessutom är det som en fjärt i öknen (rymden tror jag det borde heta). Det passerar mycket mer luft i utedelen än vad som kommer från frånluftsventilationén.
Ja, men oavsett hur lite det är i förhållande till den totala luftvolymen, så innehåller ju frånluften faktiskt energi, jag tror mig ha hört någonstans att frånluftsventilationen i vår kåk vädrar ut 3-4 mwh per år, eller egentligen all energi från hushållet, lampor, tv, spis osv minus det som går ut genom väggar, tak, fönster, dörrar etc??? Tillför du den luften till utedelen tillgodogör man ju sig den i alla fall, och borde kunna sänka förbrukningen med detsamma, eller ?? Då skulle jag vara nere på 12-13 Mwh.
När det är kallt ute så höjer man ju dessutom tempen på luften någon grad?? Så att COP ökar (marginellt kanske men ändå)?? Skulle jag ha lätt för att göra detta skulle jag testa. :)
Kan man sen krama ur avloppsvattnets 5 Mwh tillbaks för uppvärmning av varmvattnet vore jag nere på 7-8 Mwh. Med solfångare på taket dessutom är jag nere på 5 Mwh totalt/år. Sen ett litet vindkraftverk på taknocken och jag är nere på 3.  Resten får ungarna trampa ihop på mina ombyggda motionscyklar med generator. :D

 / mvh
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kanske en höjning av COP/inbesparing vid avfrostning ?
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2005, 16:05:28 »
Och resten av avloppsvattnet kan du jäsa biogas av, så får du drivkostnaden för bilen oxå? Dessutom slipper du bränsleskatten, får parkera gratis och slipper trängselavgiften i Stockholm. Och får dessutom en nedsättning med 40% på bilens förmånsvärde.

Vad mer kan man begära?
(Möjligen att Aros slutar att skriva förklarande inlägg om Btu!)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad DGD4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värme!
SV: Kanske en höjning av COP/inbesparing vid avfrostning ?
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2005, 16:35:02 »
Jag drog ner ventilationen (ej badrum och köksfläkt) så den slutar en dec bakom pumpens utedel och fick en pump som jobbar lugnare och avfrostar mer sällan än tidigare. Jag har ingen koll på besparingar då jag bara kört en vinter. Kolla in den här sidan för mera tips http://www.hmaudio.se/huset/ventil01.htm
Thomas
Panasonic CS/CU-VG 100 KE+ Norrahammar gjutjärnskamin som värmer 120kvm delvis tilläggisolerat hus byggt -39.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Kanske en höjning av COP/inbesparing vid avfrostning ?
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2005, 19:05:56 »
Hej, alla glada och så larryd som lite lagom grinig? så fint fick in biogasen som om det vore ett skämt??? Även värmepumpen var ett skämt för 15 år sen. DGD4, skön länk du gav, killen har ju redan tänkt och gjort det och det funkar? T.o.m. att den avfrostar mer sällan, vilket torde vara svar på trådens fråga.
Det får mig att tänka på följande, vad tror ni om detta:
Jag leder all frånluft från kåken till garaget via ett kolfilter (för att ta bort odörer från toalett etc), sen tar jag ur luften i andra änden av garaget och leder den till utedelen på samma sätt som den sköna killen i DGD4:s länk. Eller blir det problem med fuktutfällning i garaget. Det kan jag i så fall lösa med en avfuktare. Vad tror ni om det? Vad kan problemen bli??
 /mvh
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Kanske en höjning av COP/inbesparing vid avfrostning ?
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2005, 23:21:58 »

Det får mig att tänka på följande, vad tror ni om detta:
Jag leder all frånluft från kåken till garaget via ett kolfilter (för att ta bort odörer från toalett etc), sen tar jag ur luften i andra änden av garaget och leder den till utedelen på samma sätt som den sköna killen i DGD4:s länk. Eller blir det problem med fuktutfällning i garaget. Det kan jag i så fall lösa med en avfuktare. Vad tror ni om det? Vad kan problemen bli??
 /mvh

Är det någon som kan komma med lite sköna synpunkter, det är en seriös fråga. Har ett svagt minne nånstans att man gör så här när man bygger parkeringsgarage (tar frånluften från andra fastigheter som tilluft till parkeringsgaraget).
Skulle kunna minska minska min förbrukning med ytterligare några MWh.  :)
 /mvh
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kanske en höjning av COP/inbesparing vid avfrostning ?
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2005, 23:54:33 »
Se bara till att du har en frånluftsfläkt som suger ut lite mer luft från garaget än vad du blåser in. Har du undertryck i garaget så gör fukten i frånluften ingenting.

Den gör bara skada om du har ett övertryck i garaget som tvingar ut den fuktbemängda luften i väggar/golv/tak där fukten kan fällas ut när luften kyls av.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Kanske en höjning av COP/inbesparing vid avfrostning ?
« Svar #9 skrivet: 14 oktober 2005, 13:06:17 »
Ok Rickard, tack för svaret.
Fler synpunkter??
 / mvh
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Kanske en höjning av COP/inbesparing vid avfrostning ?
« Svar #10 skrivet: 17 november 2005, 21:27:02 »
Tar upp ett gamalt intressant inlägg.
Har skaffat mig en Nibe 100 frånluft-vp. Den ska placeras i tvättstugan.
Funderar på om man ska dra ut frånluften till garaget, men med tanke på fuktproblem vid övertryck enligt Richard så vet jag inte. Kanske bättre att leda ut det till Sanyo Clover´n.
Igaraget kommer det att finnas en utedel till en luft-vp som jag ska ha enbart till torkning av tvätt i tvättstugan. (Sanyo CR93EH) Den kommer inte att gå så ofta men hjälper kanske att ta upp fukt i garaget då den går. Avloppsrör kommer att dras ut från lv-pumpen.

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kanske en höjning av COP/inbesparing vid avfrostning ?
« Svar #11 skrivet: 17 november 2005, 22:59:09 »
Ok Rickard, tack för svaret.
Fler synpunkter??
 / mvh

En avfuktare drar ström  >:(
Men de här va en intressant grej faktiskt  :D

Ska testa själv tror jag   :D
Har faktiskt lätt att göra det tror jag. Utedelen sitter pÃ¥ huset och bredvid kommer altan o gÃ¥r ut , ca 3 m ut har jag ett utblÃ¥s frÃ¥n vedförrÃ¥det under altan ( en paxfläkt). Den luften kan jag ju dra vidare med rör upp bakom utedelen ? lr  Sc:,h

Hmmmm  Sc:,h  va ska man ha för rör / nÃ¥ge plaströr med isolering  Sc:,h
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Kanske en höjning av COP/inbesparing vid avfrostning ?
« Svar #12 skrivet: 17 november 2005, 23:34:10 »
Jag har börjat ifrågasätt nyttan med att leda ut "ful luft" till VPns utedel. I och för sig har jag inte gjort beräkningar men "ful luftens" volym är ju avsevärt mycket mindre än den volym som strömmar genom VPn. Och den höga luftströmmen borde ju göra delta T väldigt lågt. Har för mig att det rör sig om några grader. Så den energi man kan utvinna ur "ful luften" är P[kW] = 1,293 x q[m3/s] x deltaT.

Och för att få in denna lilla energi tillbaks in i huset förbrukas energi i värmepumpen.

Nån som vet vad "ful luft" flödet och uteenhetens delta T är kan gärna göra en beräkning.

EDIT: Nä, nä, så här kan man ju inte räkna  :-[   huvuddunk    Måste fundera på saken och återkommer.
« Senast ändrad: 18 november 2005, 13:10:03 av Martin X »

Utloggad radio

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Porsi
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiba
SV: Kanske en höjning av COP/inbesparing vid avfrostning ?
« Svar #13 skrivet: 18 november 2005, 08:11:34 »
Hej!

Min tanke är att när utedelen stannar för avfrostning, då är det ingen luftgenomströmmning genom pumpen.
Då borde den lite varmare frånluften från huset hjälpa till vid avfrostning.


Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Kanske en höjning av COP/inbesparing vid avfrostning ?
« Svar #14 skrivet: 18 november 2005, 12:19:54 »
Hej!

Min tanke är att när utedelen stannar för avfrostning, då är det ingen luftgenomströmmning genom pumpen.
Då borde den lite varmare frånluften från huset hjälpa till vid avfrostning.


Vid avfrostning så kan du nyttja energin effektivare i frånluften än vid normal körning.

Men då måste väl röret nå ända fram till VPn, ett glapp på 10 cm gör ju att en del av värmen rymmer.

Och om varmluften träffar temp.givarenpå baksidan kommer det att störa pumpens funktion, eventuellt gör VPn felaktiga beslut gällande avfrostning.
« Senast ändrad: 18 november 2005, 12:27:01 av Martin X »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!