0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du ingen köksfläkt? Eller kör med kolfilter?
Hur kollar man tiden på avfrostningen? I en 750?
Lättast genom att logga data och titta på hur länge kompressorfrekvensen ligger på noll.Det bestämms enl Nibe till: 180 s efter att avluft nått 5 grader (enl info från annan forummedlem) men minst 600 s. Uppfylls förångartempkravet innan kravet för avluft uppnåtts förlängs avfrostningen obönhörligen med 30 minuter. Jag lade upp två videor för en tid sedan som visar att en lång avfrostning är isfri långt innan de 30 minuterna passerat.Jag har fyttat avluftsgivaren på min maskin och fenomentet med långa avfrotningen uppstår 1-3 ggr per dygn numera (mot tidigare 4-8 ggr)
Jag har Comfortzone CE65. Där är avfrostningarna ca 5-10 min. Inställningen visar att avfrostning påbörjas efter 45 min drift. Sedan frostar den av tills kondensorn är +11 grader. Hur lång tid avfrostningen tar beror på hur mycket is som måste avfrostas. Jag vet att man tidigare använde sig av en automatik som mätte tryckskillnaden över kondensorn som skulle vara ett mått på ispåbyggnaden. Det var dock problem med denna automatik varför man gick över till ren tidsinställning. Man kan ändra inställningen och fördröja avfrostningen, vilket kan tyckas vara positivt. Man måste då väga in att cop sjunker ju mer is man har på kondensorn. Det tar även längre tid för avfrostning. Det finns säkert ett optimalt läge.Jag mätte tiden för avfrostning idag. Kompressorn gick på 35 Hz. Kondensorns temp var -8 gr innan avfrostning. Det tog 8 minuter att frosta av.
Den bruna detaljen i nederkant är avluftstempgivaren, bilden är vriden 90 grader men det märker ni när ni ser åt vilket håll isen trillar. Avloppet ligger mitt i bild.Kort avfrostning 10 ggr hastighetLång avfrostning 10 ggr hastighetDe sista 30 minuterna är inte speciellt intressanta...Logg från dygnet när filmerna spelades in, det är de två sista avfrostningarna som är med på filmerna.
Efter fruktlösa samtal med Nibe
Öka frånluften till 100% och avfrostning tar max 5 minuter. Kollade med klocka i näven.