0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hade varit nice, men tveksamt att det finns, men funkar bra som det är efter Kurvan, som är låg ställt och pelletskaminen värmer även övre plan ganska ok.
Jag kan bara gissa mig fram. Eftersom 750 är av inventer typ är givaren nog en PTC eller annan analog. Det betyder att sändaren skulla behöva skicka en analog signal. Eller en i steg. T.ex 0-10v i steg om 0.5v?Mottagaren skulle lägga ut en motsvarane referens i form av resistans eller spänning. Beroende på vad pumpen arbetar med. Inget Barsebäck. Därför tror jag detta går att köpa någnstans.
Trubbnos skriver att normvent är 0,37 l/s och m2 => 200 * 0,37 * 3600 / 1000 m3 / h, detta ger 266 m3/h i vårt fall... Enligt mina ventritningar har de skrivit att det skall vara 53 l/s totalt = 190 m3/hDetta verkar ju stämma ungefär med vad som fås av pannan....
Kompressorn står stilla varje gång avfrostning sker. Drar man ner luft flödet under denna tid, kommer avfrostningen pågå längre....
Du måste skoja, ingen värmepump behöver 30min för avfrostning.Om detta är sant så skall jag personligen prata med Nibe på Måndag
Efter installation stod fläkten på 50% vilket visade sig inte var tillräckligt för att uppfylla normen för vårt hus som är 206 m3/h. För att komma upp i rekommenderat flöde kräver vår pump en fläkthastighet på 67% och då susar det rätt rejält i frånluftsdonen. På 100% blir flödet över 300 enligt BS1.Dock har vi kört på knappt 40% det senaste för att behålla värmen och minska drag och fläktljud. Ligger då på lite dryga 108 m3/h.
Jag är en till som har en Nibe 750 som dras med mycket långa och frekventa avfrostningar. I vissa fall är dom ända upp till ca 3500 s (58 min), ibland är dom kortare. Dessutom är dom rätt frekventa, säkerligen efter varje 2 timmar körning. Pumpen får ju använda ordentligt med elpatron för att komma ikapp med gradminterna sen.
Är du nöjd med dina 40%?Eller har ändrat?
Jag har samma problem med min Nibe 750 med superlånga avfrostningar (upp till 50 minuter) ett par ggr per dag. Frustrerande!!! Gradminuterna skjuter i höjden!!!