0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tempgivaren på Toshiba sitter i pumpinnerdelen som på de flesta andra pumpar. Mvh Raffen.
en annanan sak vet någon hur mycket som skiljer inkommande temp o utgående temp på innerdelen (gasen alltså )
hej lexusse bild det jag undrar över , det går ett antal slingor i paketet som sedan går ihop i två klumparin resp ut eller är jag ute på hal isom inte är det någon temp skillnad på in o ut vid lågt effektutag och halv fläkt mvh
Ja det lär väl stämma rätt väl enligt förekommande specar att Daikins pumpar har en väldigt hög lägsta värmeavgivning (i det här fallet en lägsta elförbrukning på ca 340 watt), vilket i praktiken innebär som jag brukar säga att man med en Daikin får en lite mer sofistikerad on/off-pump. http://www.luftmiljobutiken.se/lego.php?name=pumpar&pa=showpage&pid=29Mvh Raffen.
När börvärdet är uppnått stänger min av och när temperaturen sjunkit under börvärdet startar den igen....... Just nu håller den på att uppnå börvärdet som är inställt på 21 grader manuell fläkt 3 med låsta vingar och den drar ca 280-300 watt sen när börvärdet är uppnått så ligger den och lurar på ca 13-14 watt. (+4 ºC ute)
swap1Så länge jag haft min pump (snart 1 år) så har jag fått ha 2 grader lägre inställt på fjärren än vad jag vill ha, om jag vill ha temp 22,5-23 grader inne så är inställningen 21. Detta gäller vid temperaturer ner till ca -8 till -10 grader.
Jag menade när pumpens givare ansåg att börvärdet var uppnått. Vad är det nya tankesättet då Om pumpen aldrig uppnår börvärdet vid dessa utetemperaturer och slår av så måste du väl ha den i Auto läget? Det verkar inte särskilt ekonomiskt att ha den gåendes hela tiden med tanke på att den drar minst 340watt.Har ej hittat termometern, ska mäta när jag hittat den.
har även sett vid temp +13 , +16 som jag tror är smärt gränsen i mitt hus lägsta förbrukningen 340 w innan det berömda on/off fenomenet inträffar, så det som en del andra ser som problem upplevs inte här .
Hej Tbatba! Ja det är väl klart att i hus med större värmebehov så är det inget spec bekymmer alls eller ivf ett klart mkt mindre bekymmer med en högre lägsta driftsförbrukning för de resp pumparna.Jag kan väl bara säga för egen del att t.ex min pump i bostadsvåningen hittils under oktober månad har legat med kontinuerlig drift mellan som lägst 125 watt och som högst 220 watt, och merparten av tiden så har den legat mellan 135 och 185 watt, så i mitt fall så hade det inte fungerat alls bra med en Daikinpump. Mvh Raffen.
så i mitt fall så hade det inte fungerat alls bra med en Daikinpump.