Det var användningen av koncentrerande solfångare jag vände mig mot.
Det blir helt enkelt stora förluster och det kan man ta om det är (mycket) höga
temperaturer man är ute efter. Mottagaren efter koncentrerande solfångare,
som för övrigt nästan bara byggs i ökentrakter, är ångturbiner som skall leverera el.
Man väljer då koncentrerande solfångare eftersom det blir billigare än solceller.
Att själv knåpa ihop något av U-Piperör är ju en jättebra idé och kommer förstås
att fungera. Varje rör är ju som jag sagt tidigare en komplett solfångare i sig och
en reflektor bakom kommer i alla fall inte att göra det sämre.
Vilket vatten man vill duscha i 20 grader eller 70 grader? Ja, jag väljer nog
20 grader i så fall

Alla som läser vad du skriver inser att du varken räknar eller tänker innan
du ger ett exempel.... Det går inte att jämföra 100 liter 70-gradigt vatten
med 400 liter 20-gradigt vatten om man inte vet vad man skall använda
energin till. Temperaturen i vår källa måste ställas i förhållande till tempen
hos en mottagare. Vad kan vi då tänka oss för mottagare av 20-gradigt vatten?
Jo, förvärmning av varmvatten och vi kan anta att inkommande kallvatten är
5 grader. 100 liter 70 gradigt vatten kan då leverera ca 7,5 kWh till förvärmning
och 400 liter 20 gradigt kan leverera ca 7 kWh för att göra samma jobb.
Alltså är dina 100 liter lite bättre, men nu skall vi fråga oss hur det gick till att
samla ihop energin i de två fallen. Om vi utgående från lika stor yta och alla andra
förutsättningar lika, så är det ju helt uppenbart att man får ihop mycket mer är
4 gånger så mycket 20-gradigt vatten jämfört med 70-gradigt.
Bäst utnyttjande av energikvalité (exergi) är att använda den energi där den passar
bäst temperaturmässigt. Om vi inte gör det får vi förluster. Förlusterna kommer i alla
led och blir värre och värre med stigande temperatur. På sommaren har vi oftast överflöd
och då kan vi ta förlusterna utan problem. Det är ingen konst att skörda när solen skiner.
Det är när den inte skiner som agnarna skiljs från vetet. Då är det bara den diffusa
strålningen kvar (försök koncentrera den om du kan). Den diffusa strålningen utgör även
en solig dag hälften av den energi som solfångarytan tar emot och den går som sagt inte
något vidare bra att koncentrera.
Tänk på att 40 grader på taket och 20 i tanken ger lika mycket energi som 90 grader
på taket och 70 grader i tanken.
För rättvisans skull tycker jag ni skall hacka på Pjotor2009 också för han verkar ju hålla
med mig