0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
På min södervägg funderar jag på en linjär koncentrerande solfångare med måtten, längd 4500 mm, ljusöppning 400 mm, reflekterande paraboloid tillcentrum med 2 svartmålade kopparrör 22 mm för t/r vattnet som går till slinga i acktanken. Vilken vinkel till horisontalplanet är bäst?Har någon tips för att bygga denna? Reflektormaterial?Lämplig cirkulationspump? Vad kan en sådan ge för effekt?
Vad kan en sådan ge för effekt?
I ditt fall är det ju max energi som är viktigast och du kan då helt strykatanken på koncentrerande solfångare. Om utrymmet är begränsat och dessutommed udda mått så blir det till att bygga special, men grundprincipen borde vara:absorberande plåt med kopparslingor i glasade och isolerade lådor. Satsa påordentlig isolering för du vill kunna köra solfångaren även när det är mångaminusgrader ute. På vintern landar väl din tank på ca 10 grader om man inte värmerden , precis som min tank gör... Då räcker det med 16 grader i solfångaren för attden skall börja leverera.
Har någon tips för att bygga denna? Reflektormaterial?Lämplig cirkulationspump? Vad kan en sådan ge för effekt?
Så du menar att med 40 ºC i en koncentrerad solfångare på vintern är sämre än 16 ºC i en konventionell är sämre och kommer inte att ladda mot 10 ºC vatten?Spelar väl ingen roll om 25 ºC strålar i förluster när du ändå får varmare vatten.
Det är alltså viktigt att ha en välisolerad solfångare för att minimera förlusterna.
Återigen TokJan, läs vad vi skriver. I mitt andra inlägg skriver jag: "Om utrymmet ärbegränsat och dessutom med udda mått så blir det till att bygga special". Kan det bli entydligare uppmaning än så att bygga själv? Jag vet uppriktigt sagt inte vad jag skall ta migtill med dig. Du läser inte vad jag skriver och du vill inte lära dig hur naturlagarna fungerar.Jag har gett upp när det gäller dig personligen, men när du vimsar till det så att naturlagarnasätts ur spel då kommer jag att rätta dig om och om igen.
grundprincipen borde vara: absorberande plåt med kopparslingor i glasade och isolerade lådor.