Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750 förstör vÃ¥r nattsömn *Löst*  (läst 58467 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Banarne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn
« Svar #30 skrivet: 09 oktober 2011, 10:54:42 »
Jag kommer självklart att bevaka parametrar som upplevt klimat och fuktighet inomhus, elförbrukning mm. Prio ett för mig är att få bukt med oljudet, men naturligtvis inte på bekostnad av husets hälsa. Som det ser ut efter ett halvt dygns testande upplever jag enbart fördelar. Nu tänker jag gradvis prova att öka fläktvarvet tills jag kommer till en bra nivå. Köper nog en hygrometer också :-)

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1868
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn
« Svar #31 skrivet: 09 oktober 2011, 17:18:31 »
Jag har i och för sig bara en CE50:a men att ha olika fläkthastigheter olika årstider känns väl mer eller mindre självklart.

Ju högre fläkthastighet under vintern, ju torrare luft inne och det är ju inte heller bra. Varken för slemhinnor, luftvägar och hud.

Onödigt att upprepa kanske, finns i andra trådar, men forskning har visat att ventilationen under vintern kan/bör halveras gentemot normen just pga av att den nya luften utifrån har betydligt mindre fukt än på sommaren.

mvh Walter
« Senast ändrad: 09 oktober 2011, 19:37:37 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn
« Svar #32 skrivet: 09 oktober 2011, 18:07:19 »
Det låter bra, samt slippa ösa in iskall luft..

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn
« Svar #33 skrivet: 09 oktober 2011, 20:22:17 »
Jag tycker flvp är bra grejer. Alternativet att brassa ut vent-luft för kråkorna ska få det varmare är ju inte direkt smart.

Nu när detta är undanstökat kan jag väl säga att jag tycker det är lite underligt att med dagens stränga normer, ett land i framkant vad gäller byggnadsteknik etc, och ett land där det är svinkallt på vintern :)

Hur kommer det sig att man inte har krav på FTX eller motsvarande.

Det är ju trots allt ganska många ägare av nya hus som 11 år in på 2000-talet klagar på kallras??
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn
« Svar #34 skrivet: 09 oktober 2011, 20:35:22 »
Kanske inte jättelyckat när det är -33 gr kallt i Norrland, och köra enligt norm på ventilationen, men annars funkar helt ok, men kanske mest lyckat i södra landet och europa.

Som föregående sa så får man ställa in vent beroende på årstid, och med FTX system och -33gr så måste ändå tilluften spetsas, alt sänkas för att ej få kallras.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn
« Svar #35 skrivet: 09 oktober 2011, 20:36:35 »
Ännu mindre lyckat att köra FLVP när det är -33 grader kallt i norrland. Oavsett om man kör norm-vent eller inte.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn
« Svar #36 skrivet: 09 oktober 2011, 21:21:34 »
Precis det jag sa... Thumbsup

Utloggad Banarne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn
« Svar #37 skrivet: 10 oktober 2011, 12:15:09 »
krambriw: har du länk till den forskningen? Det låter logiskt i vilket fall. Jag vaknade en kort stund i natt och det var knäpptyst i huset. Helt underbart! Jag är väldigt glad att jag ställde frågan här och fick så bra svar. Hade ingen aning om sambandet mellan fläktens och kompressorns varv (thanks Trubbnos).

Håller med om Davids resonemang om kallras. I vårt förra bostadsområde med 45 nästan likadana typhus med enklare FLVP, gjorde folk allt för att bli av med drag och kallras från Freshventilerna. Bl a stängdes både takdon och ventiler. Hur bra blir det i längden?

(Ska man ändra rubriken till "NIBE F750 stör (inte längre) vår nattsömn)?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn
« Svar #38 skrivet: 10 oktober 2011, 12:21:26 »
Skönt att det fungerar bra nu!

skriv (löst) på slutet i stället.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1868
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn
« Svar #39 skrivet: 10 oktober 2011, 13:50:01 »
Här är länken. Det pinsamma är att detta problem uppmärksammades redan 1995!!!

mvh Walter

http://www.deltate.se/artiklar/Klimat/Arstid/arstid.htm
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn
« Svar #40 skrivet: 10 oktober 2011, 14:56:25 »
välskriven och svårt att inte hålla med.

Jag vet inte hur växlarna såg ut på den tiden. Men så vitt jag kunnat förstå, men faktiskt inte mätt, är att många moderna växlare är ganska bra på att återvinna fuktigheten.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn *Löst*
« Svar #41 skrivet: 10 oktober 2011, 18:43:38 »
Har nog inte hänt nånting på vvx sidan sen -95..men har praktiserat denna teori hela min livslängd i hus, både självdrag och FLVP, vi ligger ganska precis på 50% luftfuktighet på vintern, och fläkten på FLVP går på lite mindre än hälften än normvärdet..och fläktsynk stryper fläkten till 15% nör kompressorn står..

Utloggad Banarne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn *Löst*
« Svar #42 skrivet: 11 oktober 2011, 19:06:34 »
Väldigt intressant läsning. Speciellt det här avsnittet:

Låg relativ fuktighet påverkar material så att damm och fibrer lättare bildas och svävar i rummet. Dessa partiklar och vi själva blir kraftigt statiskt uppladdade, ofta med motsatt polaritet [26]. Därigenom dras dessa partiklar till våra slemhinnor, huden och våra luftvägar och ger därmed klåda och irritationer. Bakterier, virus, allergen och föroreningar mm fäster vid de svävande dammpartiklarna och transporteras därmed effektivare till människan. Luftstrupens flimmerhår får p g a den låga relativa luftfuktigheten minskad förmåga att förhindra bakterier, virus och allergen mm att ta sig ner i våra lungor [27].
Flertalet forskningsrapporter angående den relativa luftfuktighetens negativa inverkan på människan har kommit efter rapporten R63:1975 som bl a Allergiutredningen, Folkhälsoinstitutet och Arbetarskyddsstyrelsen än i dag hänvisar till när problem med låg relativ luftfuktighet diskuteras.

Läser man forskningsrapporter angående relativ fuktighet inomhus och dess inverkan på människan och de enkätundersökningar i bl a ovannämnda rapporter, hur människan upplever inomhusklimatet kan man enligt vår mening inte komma till annan uppfattning än att vintertid bör luftomsättningarna inomhus vara betydligt lägre än sommartid. Mekaniskt ventilerade byggnader ventileras i allmänhet tvärt om. Vintertid ökas luftomsättningen beroende på att till det fläktdrivna luftflödet adderas den termiska luftomsättningen p g a den stora temperaturskillnaden ute och inne, s k "ofrivillig ventilation".


Att förkylningarna duggar som spön i backen vintertid kanske inte enbart beror på att folk tillbringar mer tid inomhus tillsammans. Låg RH är säkert också en förklaring i moderna hem.

Trubbnos: kan du förklara hur fläktsynk fungerar? Jag kan se att det går att aktivera i en av undermenyerna, men jag förstår inte vad jag gör i så fall. Är det kompressorn som "bestämmer" över fläkten? Både du och jag har ju sänkt fläkten enligt schema, och i mitt fall för att få kompressorn att gå lugnare. Det har funkat finfint! Men vad skulle fläktsynk kunna ge som jag inte redan uppnått? Nibes manualer lämnar en del övrigt att önska i frågan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn *Löst*
« Svar #43 skrivet: 11 oktober 2011, 19:18:35 »
Innan du börjar experimentera, skaffa dig åtminstånde en eller ett par RH mätare så du ser vad du har innan och vad som händer.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn *Löst*
« Svar #44 skrivet: 11 oktober 2011, 19:33:11 »
Fick tipset/iden från detta forum med fläktsynk, den sänker fläkten när kompressorn ej går 1 snäpp, till läge 2, normalläget är läge 3, har ställt normalläget på 33% och läge 2 på 10-15%, när jag eldar i pelletskaminen och kompressorn stänger så går inte vent onödigt högt och drar ut massa skön varmluft..

Men tror inte vår pump är riktigt vaken, den ropar efter värme, men kompressorn går i 20Hz, och Gm ökar, och spelar ingen roll vad fläkten står på, 10% eller 40% eller 100%, framledningen är 2gr svalare än beräknat, sen imorgonbitti så står Gm på 550-700 och kompressorn förbrukar 8-900w, nu i 20hz förbrukar den 260w, sen kl 11 är Gm lika högt, men framledningen är flera gr över beräknad, då går jag in manuellt och ställer Gm på 0, och och rumsgivaren är avaktiverad, trots liten på verkan på 0.5 så tar det för lång tid innan pumpen börjar göra värme..

Kanske dags att logga den?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!