Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F750 förstör vÃ¥r nattsömn *Löst*  (läst 58358 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Banarne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn *Löst*
« Svar #45 skrivet: 11 oktober 2011, 20:35:11 »
Berätta gärna om du kommer tillrätta med problemen Trubbnos. Jag nöjer mig nog med min moderata justering tillsvidare. Mina beräkningar visar att den injusterade ventilationen omsätter luften 0,54 ggr per timme i mitt hus, medan normen är 0,5. I den rapporten som krambriw hänvisar till rekommenderas 0,3 oms/h kalla vinterdagar, men upp till 1,5 ggr under varma sommardagar. 0,5 är satt i BBR som ett slags hyfsat medelvärde. Målet är att hålla ett RH på 40-60% vid ca 22 graders innetemperatur. Skillnaden mellan 0,5 och 0,3 omsättningar är hos mig att gå ifrån 218 m3/h till 131. Så lågt ned behöver jag nog inte gå med tanke på att en kall vinterdag i södra Skåne innebär 0 grader ;-) BS1-givaren visar mycket riktigt ca 237 m3/h (jag har ju lite högre flöde än normen). vid mina 74% i fläkthastighet. Kl 20-06 sänker jag till 50% fläkthastighet och då visar den ca 148 m3/h. RH ligger på 40% vid en faktisk innetemp. på 24 grader. (utanför ämnet så håller jag samtidigt på och finjusterar golvvärmen och har därför temporärt lite varmare än normalt).

Enligt rapporten ska man ev. strypa flödet redan i väggventilerna på vintern. Borde det inte räcka att man har dragit ned flödet via fläkten? Det snackas i rapporten om s k ofrivillig ventilation pga termisk luftomsättning när det är stora temp.skillnader mellan inne- och utetemp. Är det den ventilationen man vill kompensera bort genom att strypa ventilerna något tro? (puh, inget lätt ämne det här).

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn *Löst*
« Svar #46 skrivet: 11 oktober 2011, 21:02:00 »
Citera
Innan du börjar experimentera, skaffa dig åtminstånde en eller ett par RH mätare så du ser vad du har innan och vad som händer

Ett mycket bra tips!

Jag själv har ett antal av dessa trådlösa historier som skickar temperatur/RH data vilka normalt används med väderstationer. Jag loggar dock med dator.

Min erfarenhet är det lönar att satsa på de något dyrare sensorerna, dom ger troligen en mer korrekt mätning, särskilt vad gäller RH.

Jag placerade de bredvid varandra och de billigare av fabrikat ESIC/UPM visade ungefär samma temperaturvärden som de något dyrare från Oregon. Vad gäller RH värdena så var ESIC/UPM alla ojämna och visade generellt högre RH värden än de från Oregon. Det diffar ungefär 3-5%.

Bland annat har jag en sådan i krypgrunden och med datat beräknar jag (datorn) daggpunktstemperaturen och jämför med aktuell temperatur. På så sätt kan jag se om det finns risk för utfällning. Idag sitter där en ESIC/UPM men den byts snart ut till en Oregon.

mvh Walter
« Senast ändrad: 11 oktober 2011, 21:05:29 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn *Löst*
« Svar #47 skrivet: 11 oktober 2011, 21:17:48 »
Citera
Enligt rapporten ska man ev. strypa flödet redan i väggventilerna på vintern. Borde det inte räcka att man har dragit ned flödet via fläkten? Det snackas i rapporten om s k ofrivillig ventilation pga termisk luftomsättning när det är stora temp.skillnader mellan inne- och utetemp. Är det den ventilationen man vill kompensera bort genom att strypa ventilerna något tro? (puh, inget lätt ämne det här).

Rätta mig om jag har fel, det här är bara mina funderingar:

Så länge fläkten går så borde luft dras in i huset genom ventilerna som ersättning för den luft som åker ut.
Alltså, stängs ventilationen av helt så borde varm inneluft strömma ut genom ventilerna "baklänges" och via andra otätheter (främst på övervåningen) ut i kylan. Om det är riktigt kallt ute kan det kanske hända att denna ofrivilliga ventilation inte kan förhindras genom fläktsuget om fläkten går långsamt.

Eller...samtidigt måste man ju få in frisk luft på något sätt

mvh Walter
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn *Löst*
« Svar #48 skrivet: 11 oktober 2011, 21:30:18 »
Så länge frånluftfläkten går så går aldrig varmluft baklänges, den suger luft in genom alla otätheter, och ett nytt hus har få sådana, har väggventilerna öppna Max 3-5mm på övre plan, vi har fin luft inomhus, och aningen svalare på övre plan, eftersom kurvan är nog lite låg, så rad på övre plan får inte riktigt den temp önskar, men öppnat dem på 9 nu, vart lite mer temp på dem, men dessa borde vara lågtemp element, dubbla paneler..eller vad man säger, Oktober har varit varm, förra Oktober hade vi -10 och snö, som förövrigt låg kvar ända fram till Sent till våren..! Och låång kall vinter..

Veckans/månadens/vinterns arbete är att få pelletskaminen och Niben att Samarbeta på bästa sätt, med alla givare och termostater och shuntar och slingor och element.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn *Löst*
« Svar #49 skrivet: 11 oktober 2011, 22:34:57 »
Rätta mig om jag har fel, det här är bara mina funderingar:

Så länge fläkten går så borde luft dras in i huset genom ventilerna som ersättning för den luft som åker ut.
Alltså, stängs ventilationen av helt så borde varm inneluft strömma ut genom ventilerna "baklänges" och via andra otätheter (främst på övervåningen) ut i kylan. Om det är riktigt kallt ute kan det kanske hända att denna ofrivilliga ventilation inte kan förhindras genom fläktsuget om fläkten går långsamt.

Eller...samtidigt måste man ju få in frisk luft på något sätt

mvh Walter

Min gissning säger att varm luft har högre tryck än kall luft.
Utan forcering (fläktar) så borde varm luft läcka ut genom öppna ventiler.

Det betyder också att kall luft inte kommer in genom ventilerna pga tryckskillnaden.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn *Löst*
« Svar #50 skrivet: 11 oktober 2011, 23:19:55 »
Citera
Det betyder också att kall luft inte kommer in genom ventilerna pga tryckskillnaden

Tack! Då gissar jag att den kalla luften istället kommer in via springor etc främst i undervåningen eller i botten bjälklaget. Kalla golv...kanske

Varm luft stiger upp och ut genom öppna ventiler, ersätts med kall luft underifrån och från sidorna (springor i väggar, otäta fönster, dörrar)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn *Löst*
« Svar #51 skrivet: 11 oktober 2011, 23:36:05 »
Kall luft underifrån, ja.

Den varma vill ju ut högt
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn *Löst*
« Svar #52 skrivet: 12 oktober 2011, 18:20:50 »
Tveksamt, när i provtrycktes vårt hus var det dubbelt så bra som normen, med tätade avlopp och avluftningar, och Inga tilluftsventiler borrade, så läkte det 0.36l/s/kvm, om jag inte minns fel? Vilket jag tycker är mycket, men kom ej ihåg med vilket undertryck de sög/tryckte med.

Men känns som att FLVP får luft trots att alla ventiler är stängda.

Blir inget bra när kaminen går och alla golvslingor stänger, vart 27gr på nedre plan och alla slingor stängde, -3 inatt oc imorse ändå 23gr inomhus, och inga motorer hade öppnat, vi lunch plattan 22gr och pumpen började jaga ikapp, ville ha 25gr, blir nog dumt detta i vinter vid -20gr, då måste man nog ha cirkulation i plattan när man eldar, och då förbrukar pumpen lila mycket el om jag eldar eller ej..heja heja..

Utloggad mossbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn *Löst*
« Svar #53 skrivet: 13 oktober 2011, 08:09:15 »
En kommentar till er angående ventil strypning på tilluft. Gör inte detta utan att dra ned på fläkt hastigheten, vi fick rejäl isbildning med kondens dropp på insidan som följd. Orsak; Luftstrålen som träffar innetallriken på fresh ventilerna har sån hög hastighet och är så kall (vid -10 eller mer i vårt fall) så detta kommer per auto.
Köra med alla öppna och dra ned till 50% (fr 65%) på fläkten blir mitt test till vintern.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn *Löst*
« Svar #54 skrivet: 13 oktober 2011, 09:45:52 »
Jag rör inte heller min ventiler, de är så kallade springventiler som sitter i överkant på fönstren. Jag ställer bara om fläkthastigheten.

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn *Löst*
« Svar #55 skrivet: 13 oktober 2011, 16:26:41 »
Vi har Freschventiler, gigantisk öppning, 3 st i vardagsrum, strypa på lägsta, tror nog du får prova fläkthastigheten, 50% alldeles för mycket om det blir mer än kanske -10

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn *Löst*
« Svar #56 skrivet: 13 oktober 2011, 21:44:06 »
Köra med alla öppna och dra ned till 50% (fr 65%) på fläkten blir mitt test till vintern.

Man måste veta att pumpen klara en sådan strypning i luften och fortfarande ge effekt.

Det är lätt hänt att man stryper ner pumpen så att den fryser på och ger så många avfrostningar så att man förlorar på det istället.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 förstör vår nattsömn *Löst*
« Svar #57 skrivet: 13 oktober 2011, 21:50:20 »
Jo man får laborera och testa och se vad som funkar bäst..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!