0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Flexslangar ja. Ljuddämpare på vent ja. Takdon i kök, grovkök, två badrum, gästtoalett samt klädkammare. Jag gissar att oljudet i grovköket tas upp via takdonet där och sprids till de andra utrymmena, så kanske kan man sätta en ljuddämpare på det donet. Fick även tips om att sätta en ljudisolerande innerdörr till grovköket. Det innebär då att den lilla springan i nederkant försvinner, och frågan är var takdonet i grovköket ska få sin luft ifrån då. Som ni förstår är jag total amatör på området :-)
Har precis (6 mån) blivit ägare till en F750 och varit orolig för det scenario ni beskriver. Detta med erfarenhet från mitt tidigare hus med Vatten/Luft VP från Fujitsu (en av marknadens tystaste). Den pumpen bulllrade verkligen, verkligen, efter -10c.Min nya F750 är en helt annan värld, när den varvat upp har vi knappt märkt den ... 450 mm isolering och 13 mm gips i väggen som angränsar till själva pumpen.Låter som er pump eller bjälklag har problem ... !
Fläkthastigheten ligger på 74%. Såvitt jag vet är detta värde låst och kan inte ändras mer än temporärt i 4 timmar, sen går fläkten tillbaka till normalläge.