0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Detta går att ändra i menyn hur många % fläkten skall gå på i normalfart, vi har hellre lite lägre ventflöde, och utan att straffas av sämre luft inomhus, och på natten när alla sover eller dagen när alla jobbar.Ja för att pumpen skall tillåtas gå upp i fulla varvtal krävs mycket frånluftsflöde, annars begränsar kompressorn, samt att den frostar igen fortare, men desto högre ventilationsflöde, desto mer sval vinterluft dras in, och för oss sämre inomhusklimat med inställt normvärde..Annars får du schemalägga din pump om den stör på natten, personligen skulle jag då säga åt den att sänka ventilationen till 0-10%, och spärra kompressorn och köra elpatron, alt testa att sänka ventilationen och se, kompressorn kommer aldrig gå mer än ca 40-60% med detta lägre ventflöde...Håll in " pil bakåt" ca 5sek, då kommer du in installatöreninställningen, driftinställningar och frånluftsfläkt, samt att du även kan schemalägga vent och värme, samt ställa in eftergångstiderna, defaultinställning är 4 timmar..
En undran, vad styr/påverkar kompressorn frekvens? Nån som vet?Nyss står beräknad frekvens på 59hz, men den började värmekörningen efter en ganska varm och solig dag, med att varva upp kompressorn några minuter, sen endast köra i 20Hz, men beräknar den till 59hz, och får ingen förångningsbegränsning som annars brukar hämma kompressorn..börjar förstå varför den ligger så många hunda gradminutern efter på morgonen..
Det är mindre fuktigt ute på vinterhalvåret, så en tanke som slår mig är om man ska testa att sänka fläkten från 74% till kanske 60% under resten av dygnets timmar. Någon som vet om det råder linjärt förhållande mellan sänkning av fläkthastighet och minskning av luftflödet? Dvs, om jag sänker fläkthastigheten från t ex 80% till 40%, minskar då ventilationen från t ex 70 liter per sekund till 35?Stort tack till alla som engagerat sig i vårt dilemma.