0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
total cost of ownership.
Absolut. Temperaturen över cykeln är det som är relevant utifrån ett snittperspektiv. Det började dock med att jag tittade på grafen över några olika körningar. Med låg integral, korta och frekventa körningar höll producerad temperatur, såsom jag räknade, ett lägre snitt. Med långa och mindre frekventa körningar genom en högre integral så var snittet högre. Då började funderandet kring vilken metod som är bäst Utan att ställa upp alla siffror i en kalkyl har jag svårt att svara på hur pass mycket mindre effektivt det är att välja färre starter (högre integral) och därmed högre producerad framledning till sämre verkningsgrad. Jag skulle kunna våga på mig att hävda att det är hyfsat komplicerat om man ser till längre än en körning eller kanske till och med sträcker sig till att beräkna total cost of ownership. Så därför, som det verkar just nu, får det bli subjektiva värden som styr "typ lagom antal starter per dygn" "typ inte allt för stor diff mellan vbf bör och vbr i slutet på en körning"
Äsch, nu skrev purjo_ precis det jag tänkte säga:Man får inte blanda ihop temperatur, effekt och energi. Det är för övrigt intebara radiatorernas effekt som ändras med värmebärarens temperatur,det gör även effekten i kondensorns överlämning av energi till värmebäraren.Sedan säger ju Labold samma sak som jag, nämligen att om man har enunderdimensionerad VP (eller annan värmekälla) så måste man börja reagerainnan temperaturen sjunker inomhus. Ett sätt att åstadkomma detta är attmäta utetempen. En innegivare räddar oss alla de gånger som gissningen blev fel.Labold vet troligen inte om att vi säger samma sak Om igen säger jag, att med en full- eller överdimensionerad VP (eller annan värmekälla)så kan vi strunta i vädret. Det kan regna, blåsa, hagla, eller vara precis hur det villvi släpper inte på någon värme förrän det behövs. I ett hus med tung stomme kan vi lättha ett energiinnehåll på 40 kWh per grad. Om huset förlorar 80 kWh per dygn så räckerdet om vi levererar in 40 kWh två gånger per dygn och huset håller sig ändå väl inom engrad alldeles av sig själv. En VP som lämnar 10 kW skulle då gå 4 timmar i sträck 2 gångerper dygn. Med en underdimensionerad VP + en lätt konstruktion blir läget ett helt annat...Det är tur att värmereglering i ett hus är ett så enkelt problem att lösa, annars skulleingenting funka alls nå'n stans....
Nejdå jag menar precis det du beskriver. Och där fick jag ju ett par argument till varför det fungerar som det gör! Jag tycker det vore intressant att kunna ställa in så att man fick upp till +200 GM exempelvis. Senaste körning:1. start = massor med pulver. kbin = 6 2. som efter 7 minuter blev kbin = 7 3. som efter ytterligare ca 8 minuter gick tillbaks till 6. strax innan steg 2 ovan minskade deltat från 6 till 5 och kort därefter gick tempen upp på inkommande brine, enligt grafen i alla fall. Jag har inte tillgång till decimal värden. Kan man gissa att jag ligger o pendlar nära en brytpunkt samt att effektuttaget minskar över tid samtidigt som jag över tid kyler. Verkar hyfsat stabilt. Kanske går att se mer när pumpen vart i gång lite längre i vinter.