0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med Bosch/IVT's variabla, tidsberoende kopplingsdifferens så löser man det problemet. Kan vi inte enas om att den regleringen är bäst och avsluta den här diskussionen?
Är en ivtare lurad o tro att han kör en högre kurva än vad som är fallet eller är en gradminutare lurad o tro han kör en lägre kurva än som e fallet
tanken var:När jag styr på hysteres så behöver jag en högre kurva. Men jag får också ett ganska korrekt snitt så att säga. När jag styr på integral så behöver jag en lägre kurva men snittet är i realiteten högre än vad kurvan anger. Något sådant var jag inne på.
När jag styr på hysteres så behöver jag en högre kurva. Men jag får också ett ganska korrekt snitt så att säga.
Dessutom tycker jag det är helt missvisande att tala om "börvärde" om en styrning kantillåta sig att ligga över börvärdet under långa tider och ändå jobba vidare.Ett börvärde är någon man styr MOT och försöker ligga på så väl man kan. Med en on/offVPblir det ganska märkligt att tala om ett börvärde som vi ju vet att vi inte kan hålla.
Så här skulle det kunna se ut:- låt mjuka faktorer bestämma hur stor temp.variation som är OK inomhus- starta VP när undre gränsen på innetemp nås- låt VP gå tills övre gränsen för innetemp nås
Fast det är ju det som är det fina med integral. Eftersom man tar med tidsfaktorn så vet vi att arean under och över börvärdes-kurvan är lika stor, därigenom vet vi att börvärdet hålls i snitt även om den arbetade vattenvolymen ändras.