Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Farthållare besparing/förlust ??  (läst 18039 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #30 skrivet: 30 september 2011, 20:07:17 »
Tror nog att utan farthållare blir mest ekonomiskt, enda är att farthållaren håller exakt samma hastighet, det gör man sällan utan farthållare, Samt att man utan farthållare kan öka lite ned nedför att ha lite mer fart uppför, tycker farthållare sällan funkar i vardagstrafiken, kan bara bra om jag kör motorväg nattetid.

Men en modern dieselbil med modern Automatlåda är att föredra, modern Automatlåda som utnyttjar dieselmotorns kraft på lägre varv och växlar på låga varv, samt att många bilar med Automatlåda drar idag mindre bränsle än samma bil med manuell växellåda.

Är det inte bara peugeots (o citra) låda som drar mindre som automat. Till och med så att bara som automat kunde deras 508 bli miljöbil. Men då är det ingen vanlig automat. Inte ens en vanlig robotlåda. Den är väldigt sävlig och växlar väldigt tidigt. Inte som en PS eller folkas motsvarighet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #31 skrivet: 30 september 2011, 20:09:42 »
Skulle bespara mig oänldligt med road rage om folk hade farthållare. Evigt omkörande fram och tillbaka när herrelösa bilar ska köra 147 i nerförsbacke och sen stanna i uppförsbackarna för att allt annat är mer intressant än att hålla farten. Eller nått sånt.

Glöm inte de som inte klarar 2+1 väg utan pendlar mellan 80 vid enfiligt till 110 vid tvåfiligt >:(
När de blir 2 filer gasar fanskapen samtidigt som man ska köra om.
« Senast ändrad: 30 september 2011, 20:11:14 av 109an »
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #32 skrivet: 30 september 2011, 20:22:49 »
eller hur. hur fan är det möjligt. Måste skriva en insändare eller något i den stilen. DAgens tistel. eller starta ett uppror mot puckade bilförare.

Det borde sättas upp skyltar som säger att GE FAN I ATT GASA HÅLL SAMMA FART OAVSETT TVÅ ELLER EN FIL SÅ VIDA DU INTE TÄNKT KÖRA OM ELLER TA BUSSEN
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #33 skrivet: 30 september 2011, 20:28:33 »
Håller med 109an, upplever detta dagligen till och från jobb

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2583
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #34 skrivet: 30 september 2011, 20:56:24 »
Och där spårade tråden ur  :D

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #35 skrivet: 30 september 2011, 21:37:49 »
......GE FAN I ATT GASA HÅLL SAMMA FART OAVSETT TVÅ ELLER EN FIL SÅ VIDA DU INTE TÄNKT KÖRA OM ELLER TA BUSSEN

Tänk nu på blodtrycket,
själv tar jag nu en Lagavulin, då släpper alla spänningar Thumbsup

Glöm nu inte de som kör om och sen bromsar och ligger precis före MED SITT FUCKING JÄVLA DIMBAKLJUS PÅ FAST DET ÄR 2 VeCKOR SEN DET VAR DIMMA knUp.

SKÅL på oss
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13351
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #36 skrivet: 30 september 2011, 22:02:55 »
Trafikförordning (1998:1276):
"16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

Sätt dit dom bara  knUp
Hur mycket våld får man använda för att hindra andra att bryta mot lagen  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #37 skrivet: 01 oktober 2011, 00:02:54 »
nu haglar det karma+ på 109an och purjo :)
fast mike är den enda som har 100% rätt :P
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #38 skrivet: 01 oktober 2011, 20:29:00 »
Frihjulet var för att rädda 2 taktsmotorn från att nypa på norgesemestern, vid motorbroms får den ingen bränsle, dvs ingen olja som smörjer cylinderloppen, men funktionen följde med även när 4-taktsmotorn kom, och Saab gjorde ett försök på nyare 900, med semiautomat, manuell låda med automatisk koppling, kom inte ihåg vad Saab kallade detta.

Släpper man gasen på en modern bil drar den inget alls, motorstyrsystemet känner att motorn snurrar trots att gasen är släppt, kolla momentanförbrukning på färddator vid motorbroms, blir noll när motorn snurrar ca 1200-1300varv eller mer med släppt gas..

Finns riktiga automatlådor som drar mindre än manuell, men finns bilmodeller som kör med växelrobottar, tex Lupo 3L som haft stora problem med detta, men det är väl för att den skall växla i rätt ögonblick för att hålla förbrukningen nere.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #39 skrivet: 02 oktober 2011, 04:36:17 »
Något exempel på en sådan bil/låda?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #40 skrivet: 02 oktober 2011, 08:31:55 »
Oj nu upp till bevis, måste fundera vart jag löste detta, återkommer... *vinkar*

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #41 skrivet: 02 oktober 2011, 08:56:09 »
Vet att jag läst nåt test, men efter en del googlande, så verkar de flesta bilmärken ha en sådan Automatlåda, men många delar väl Automatlåda, finns inte så jättemånga tillverkare av automatlådor.

Samt att moderna lådor ej slirar lika mycket som de gamla..Att de ej har converterlåda, samt att Toyota också tydligen en liknande låda..

http://www.upplandsmotor.se/Bilar/Ford/

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-diesel-automat-hogre-forbrukning-916

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #42 skrivet: 02 oktober 2011, 10:40:54 »
Av de miljöbilar som är miljöbilar på grund av deras låga förbrukning, snarare än bränsletyp, finns så vitt jag vet bara ett motor/"automatlådealternativ" i alla fall fram tills nyligen. Och det var peugeot/citroen. För övrigt samma motor som volvos dieselmiljöbil på 1,6l, fast lite smartare upplägg.

Och att det skulle finnas konventionella automater som drar mindre än manuell har jag hittills inte sett
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30401
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #43 skrivet: 02 oktober 2011, 10:59:39 »
Motorbromsen är väl ecodriverns bästa vän :)

Jo, men de "riktiga" bromsarna på bilen, speciellt bak tenderar att fastna när man kör riktig eco-driving.
De får i princip aldrig jobba.
Men nu har jag Toyota med trummor bak, de verkar inte lika känsliga mot overksamhet...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2583
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #44 skrivet: 02 oktober 2011, 11:35:39 »
Av de miljöbilar som är miljöbilar på grund av deras låga förbrukning, snarare än bränsletyp, finns så vitt jag vet bara ett motor/"automatlådealternativ" i alla fall fram tills nyligen. Och det var peugeot/citroen. För övrigt samma motor som volvos dieselmiljöbil på 1,6l, fast lite smartare upplägg.

Och att det skulle finnas konventionella automater som drar mindre än manuell har jag hittills inte sett

Momentomvandlar-automater som drar mindre är nog tyvärr en utopi, Mazda säger sig dock ha en väldigt mycket effektivare på gång som låser nästan hela tiden, man minimerar slirningen alltså.

Robotiserade lådor som Peugeot/citroen, Toyota (auris) och Honda (civic) har är däremot enligt mig en fullständig katastrof att köra med.
Jag går så långt så att jag säger att de är trafikfarliga, den jag hade gjorde tex följande:
Du rullar ut till en korsning och lådan ligger på 2:an, du ser att du kan köra ut om du gasar lite, då får lådan för sig att först växla ned till 1:an och sedan kort efter åter växla till 2:an med resultat att man står nästan still i 2 sekunder, det är extremt långa 2 sekunder i en sådan situation.
Aldrig mer en robotiserad låda för mig, jag sålde skiten efter 4 månader trots att jag köpte bilen helt ny, det var helt enkelt farligt och olidligt.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!