0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tror nog att utan farthållare blir mest ekonomiskt, enda är att farthållaren håller exakt samma hastighet, det gör man sällan utan farthållare, Samt att man utan farthållare kan öka lite ned nedför att ha lite mer fart uppför, tycker farthållare sällan funkar i vardagstrafiken, kan bara bra om jag kör motorväg nattetid.Men en modern dieselbil med modern Automatlåda är att föredra, modern Automatlåda som utnyttjar dieselmotorns kraft på lägre varv och växlar på låga varv, samt att många bilar med Automatlåda drar idag mindre bränsle än samma bil med manuell växellåda.
Skulle bespara mig oänldligt med road rage om folk hade farthållare. Evigt omkörande fram och tillbaka när herrelösa bilar ska köra 147 i nerförsbacke och sen stanna i uppförsbackarna för att allt annat är mer intressant än att hålla farten. Eller nått sånt.
......GE FAN I ATT GASA HÅLL SAMMA FART OAVSETT TVÅ ELLER EN FIL SÅ VIDA DU INTE TÄNKT KÖRA OM ELLER TA BUSSEN
Motorbromsen är väl ecodriverns bästa vän
Av de miljöbilar som är miljöbilar på grund av deras låga förbrukning, snarare än bränsletyp, finns så vitt jag vet bara ett motor/"automatlådealternativ" i alla fall fram tills nyligen. Och det var peugeot/citroen. För övrigt samma motor som volvos dieselmiljöbil på 1,6l, fast lite smartare upplägg. Och att det skulle finnas konventionella automater som drar mindre än manuell har jag hittills inte sett