0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Oavsett, är det fruktansvärt tråkigt att köra med farthållare.
En sak är säker, farthållare skulle dramatiskt sänka förbrukningen avsevärt när min sambo kör, hon har en förmåga att gasa på - se att det går för fort - släppa upp gasen mer eller mindre helt - plötsligt upptäcka att det går för sakta - gasa på för att öka farten - o.s.v. i alla oändlighet.För mig skulle nog farthållaren rätt säkert förbruka mer bränsle än om jag kör utan farthållare.Vill tillägga att bilen förbrukar mindre när sambon kör, men det tror jag beror på en helt annan sak.
För övrigt är det fel att en farthållare vinner på plan mark. Det visade sig i en eco-drive tävling att det mest ekonomiska sättet att köra var att från målfarten (säg 110) mycket långsamt låta farten sjunka över tid (säg 70) för att sedan ganska fort accelerera upp igen, om och om igen....
En sak är säker, farthållare skulle dramatiskt sänka förbrukningen avsevärt när min sambo kör, hon har en förmåga att gasa på - se att det går för fort - släppa upp gasen mer eller mindre helt - plötsligt upptäcka att det går för sakta - gasa på för att öka farten - o.s.v. i alla oändlighet.