0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Nej det är nog snarare du som har fel igen Zelda, Energimyndigheten tar t.x ingen som helst hänsyn i sina tester till de resp pumparnas egenskaper att kunna gå ned i en låg värmeavgivning vid tidpunkter och årstider med ett litet eller mindre värmebehov i husen. Det har visat sig att pumpar som har denna goda egenskap kan vara upp till ca 35-40% effektivare än pumpar som har en högre lägsta värmeavgivning och dämed håller på och går i on/off-läge i ett kör. Om Energimyndigheten ev skulle ta hänsyn till detta faktum så skulle givetvis besparingspotentialen när det gäller Toshibas pumpar vara avsevärt mkt högre än vad som redovisas i deras nuvarande rapporter. Mvh Raffen.
Äh jag vet att du menar att Toshiba kan köra väldigt låg ineffekt innan den börjar gå on-off, betydligt mindre än de 25% som redovisas men det är knappast unikt för Toshiba. Min går on-off vid ca 150W in.
Bara 3,3 kW för toshiban vid -15. Det gör ändå att det alltid blir en FD35a före något annat. Ska plocka ner en fungerande Toshiba nästa vecka och ersätta den med en FD35a.
Ja min GKVP-E-pump går ned till ca 120-125 watt innan den går i off-läge och min SKVP-ND-pump går ned till ca 110-115 watt innan den går i off-läge, inte mäter väl Energimyndigheten denna fördel i effektivitet som detta innebär för dessa pumpar?? Finns som sagt experter som påstår att detta kan påverka en pumps effektivitet upp till 40% ifh till en pump som går i off-läge ofta, inkl att slitaget på pumparna minskar kraftigt givetvis. http://www.tu.no/forbruker/article291124.eceMvh Raffen.
Toshiba RAS-25SKVP2-ND Hittar jag inte på ventilationsutveckling
Jag kan tänka mig att de mäter detta också och använder i beräkningarna men i vilket fall så går även Mitsubishi och många andra pumpar ned till samma nivå innan de går on-off, det är inget unikt för Toshiba.
Jo det är faktiskt ganska unikt för Toshibas pumpar Mike, de enda pumpar som på pappret ivf (i specarna) också har en hyfsat låg lägsta värmeavgivning är Mitsubishi Heavys pumpar och ett fåtal modeller av Fujitsus pumpar, men om jag har förstått det hela rätt från Pi.r bl.a så är detta bara på pappret. När det gäller Toshibas polar2-pumpar med en lägsta värmeavgivning av ca 300 watt så finns det överhuvudtaget ingen annan pump eller annat fabrikat som kommer i närheten ens. Mvh Raffen.