Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläktsynkdrift  (läst 6309 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsalo1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Fläktsynkdrift
« skrivet: 21 september 2011, 21:11:16 »
Är det nÃ¥gon som använder funktionen FLÄKTSYNKDRIFT som finns pÃ¥ F750?  Vilka fläkthastigheter kör ni pÃ¥ med funktionen inkopplad? Ger den nÃ¥n energivinst?
Panasonic E9DKE. Enplans villa på 150 m2.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktsynkdrift
« Svar #1 skrivet: 22 september 2011, 09:50:01 »
Vad innebär denna funktion? Eller menar du med att schemalägga vent över dygnet..?

Utloggad Gotavi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktsynkdrift
« Svar #2 skrivet: 22 september 2011, 12:27:37 »
Om man aktiverar "Fläktsynkdrift" i menyn på Nibe 750, kommer frånluftsfläkten att sänka varvtalet ett snäpp, när kompressorn inte är i drift.

Jag har nu kört med den inställningen från i våras på min 750-pump med bra resultat.

Min avluftskanal har jag dragit rakt ut genom källarvägen, vilket gör att jag hör ett susande från fläkten när man befinner sig på vår uteplats. "Fläktsynkdrift" ger då en lägre ljudnivå. Om det även sparar någon energi är jag tveksam till.

/Anders

Uppvärmning med frånluftsvärmepump Nibe F750, samt solfångare med 90 st heatpipe rör kopplade till en akumulatortank på 500 liter.

Utloggad filionen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +1/-0
SV: Fläktsynkdrift
« Svar #3 skrivet: 22 september 2011, 15:00:53 »
Jag visste faktiskt inte om att den funktionen fanns. Men det skulle väl kunna vara nåt för mig. När jag eldar i kaminen drar innegivaren ner kurvan, och kompressorn behöver inte värma. Med fläktsynkdrift skulle ju då även ventilationen sänkas så att mindre varmluft går förlorad = bra tillvaratagande av kaminvärmen!

Ska slå på detta till vintern när det är kallt och torrt, men nu på "sommaren" vill jag ha full ventilation hela tiden.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktsynkdrift
« Svar #4 skrivet: 22 september 2011, 17:10:52 »
Vart hittas denna funktion?

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktsynkdrift
« Svar #5 skrivet: 22 september 2011, 18:02:06 »
Hittade den och aktiverade den, då höjdes fläkten till läge 2 fast kompressorn ej gick, sen när kompressorn startade så sjönk fläkten till normal, konstig funktion? Tvärtom än jag önskar..

Utloggad Gotavi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktsynkdrift
« Svar #6 skrivet: 22 september 2011, 18:52:16 »
Hittade den och aktiverade den, då höjdes fläkten till läge 2 fast kompressorn ej gick, sen när kompressorn startade så sjönk fläkten till normal, konstig funktion? Tvärtom än jag önskar..
Jag har mina inställningar för fläkten enligt följande:
Läge 1: 20%
Läge 2: 45%
Normal: 60%
Läge 3: 80%
Läge 4: 100%

Fläkten går normalt i läge "Normal" (60%).
När fläktsynkdrift aktiveras går fläkten ner i läge 2.
Du bör alltså programera in procenttalen för fläkt hastighet så läge 1 och 2 är mindre en normalfarten och läge 3 och 4 är högre än din "normal" inställning.
Uppvärmning med frånluftsvärmepump Nibe F750, samt solfångare med 90 st heatpipe rör kopplade till en akumulatortank på 500 liter.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktsynkdrift
« Svar #7 skrivet: 22 september 2011, 19:50:37 »
När denna funktion är aktiverad så tänds en 2'a, alltså så att fläktläge 2 är aktiverat, när kompressorn ej går, ställde in läge 2 på 15%, och läge normaldrift till inställt värde.

Tack för hjälpen..

Utloggad optimeraren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Perfektion
SV: Fläktsynkdrift
« Svar #8 skrivet: 31 augusti 2019, 11:12:22 »
Hade varit bra om vi alla skrev till NIBE att återinföra denna funktionen för Sverige. Så skriv till NIBE, email finns på NibeUplink.

Fläktsynkdrift hjälper till att minska bullret då den minskar fläkthastigheten till valfritt värde då kompressorn inte är igång.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Fläktsynkdrift
« Svar #9 skrivet: 31 augusti 2019, 12:39:28 »
Det skall gå att ladda in och aktivera inställningen för Fläktsynk via USB och filen STORE.SET. Funkar på min F370.
MÃ¥ste dock laddas om vid varje omstart.

Se länk i signaturen nedan.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad MegakriLL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västragötaland
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750
SV: Fläktsynkdrift
« Svar #10 skrivet: 12 oktober 2022, 15:10:21 »
Det skall gå att ladda in och aktivera inställningen för Fläktsynk via USB och filen STORE.SET. Funkar på min F370.
MÃ¥ste dock laddas om vid varje omstart.

Se länk i signaturen nedan.

Fungerar det till F750?
Borohus enplansvilla 117 kvm boyta. (Byggår 2017) 2 vuxna 2 barn.
2017: 8076 kWh
2018: 9171 kWh
2019: 8850 kWh
2020: 8650 kWh
2021: 10250 kWh, Uppvärmd pool.

 

Utloggad luckyman87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktsynkdrift
« Svar #11 skrivet: 15 oktober 2022, 22:40:02 »
Fungerar det till F750?


Ja det gör det! Har en F750 med senaste firmware.  tummenupp
Jag håller på och provkör detta, började för några dagar sedan.
Mitt dilemma var att jag läst att F750 mår bra av 180+ i lufthastighetsgivaren (bra värmeåtervinning och färre avfrostningar) och för att uppnå detta behövde jag höja fläkten från default 64% på min kåk på 185 kvm då 64% bara gav mig runt 150 i lufthastighet (med 80% får jag ca 180). Och så har jag "glatt tänkt" att min värmepump ÅTERVINNER all värme så det inte gör något att fläkten drar in mer kalluft utifrån, men sen gick det upp för mig att det ju bara är sant när kompressorn går! (och jag kör dessutom Nibes Smart price adaption så kompressorn går ju rätt koncentrerat främst nattetid när det är kallare ute och elpriset är lågt under natten..). Så övrig tid så går jag ju back värmemässigt då om den puttrar på på en hög fläkthastighet - därav mitt intresse för denna "fläktsynk-funktion" :) - öka fläkten när kompressorn går för VV eller värme, annars vill jag ju bara att luften ska vara "tillräckligt bra" i huset men inte onödigt mycket kalluft som dras in.....

Så här gör du:
Ta en USB-export av alla dina settings och editera filen. Parametern du letar efter är:

47536   Fan synch mode   If the fan should have a lower speed when the compressor is not running 0=Off 1=On   47536   47536

Den finns troligen redan i din settingsfil men är satt till noll;
47536 0 0
Ändra den raden till;
47536 1 1

Sedan i med USB-stickan i värmepumpen igen och gör en "återställning av settings".

Det som förbryllar mig lite dock är att första 2 gÃ¥ngerna jag gjorde detta sÃ¥ hörde jag värmepumpen varva ner till "fläktläge 2", men sen när Ã¥terställningen var klart sÃ¥ gjorde värmepumpen en OMSTART. Och som tidigare skrivet sÃ¥ behÃ¥ller den ju inte detta specifika värde vid omstart. Provade igen, samma trÃ¥kiga visa (omstart). Men av nÃ¥gon anledning sÃ¥ fungerade det pÃ¥ TREDJE gÃ¥ngen, dvs dÃ¥ gjorde den ingen omstart!  dontknow  :)
Vet inte om detta var en tillfällighet eller vad det handlar om (kanske att vissa inställningar bör trigga en omstart pga att de ska kunna slå igenom?)

Hur som helst så provade jag även att modda min settings-fil så att den ENDAST innehåller första-raden plus denna fläkt-synk-parameter dvs innehöll detta:
[NIBS;20221008]
47536 1 1

Och sen återställde jag den, och det fungerade finemang (utan omstart), så just nu har jag den så på USB-stickan!

Testar just nu följande settings ang fläkthastigheterna:
norm(100%), hast1(0%), hast2(50%), hast3(80%), hast4(100%)

Med fläktsynk aktiv så kommer den köra på "fläkthast 2" (50%) när kompressorn INTE går, och "fläkthast normal" (100%) när kompressorn går.
Med 100% får jag ca 215 i lufthastighet, kanske är onödigt mycket men jag får se vad det resulterar i när det börjar bli kallt ute...
Köpte förresten en inomhus-väderstation som kan mäta luftkvalitet (Luftfuktighet, CO2-nivåer mm) för att hålla lite koll på hur inomhusklimatet blir med mina inställningar nu när jag dragit ner "default lufthastighet" från 64 till 50 och experimenterar lite med det där...

Lycka till :)

//Ola

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktsynkdrift
« Svar #12 skrivet: 16 oktober 2022, 11:14:50 »
Någon som testat på F730?

Så det du säger är att man skall ha 2 rader i filen?

Utloggad luckyman87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktsynkdrift
« Svar #13 skrivet: 16 oktober 2022, 15:12:02 »
Någon som testat på F730?

Så det du säger är att man skall ha 2 rader i filen?

Eftersom F750 och F730 verkar vara ganska lika så misstänker jag att detta även fungerar på F730.
Jag föreslår att du följer instruktionen dvs gör en export av dina nuvarande inställnignar, mha ett USB-minne.
Då får du en settingsfil som heter "STORE.SET" lagrat på minnet. Öppna denna i en texteditor och sök efter parameter 47536.
Finns denna sÃ¥ finns funktionen med stor sannolikhet även i F730  :)

Ändra till aktiverad (enligt instruktionen) och "återställ" sedan din uppdaterade settings-fil i värmepumpen.
Får du samma problem som jag dvs att den startar om efter återställning - prova igen någon till gång.
Fortsätter den att göra omstarter så kör metod 2 dvs ta bort allt annat i settingsfilen så den enbart innehåller dessa 2 rader:
[NIBS;20221008]
47536 1 1


(första raden verkar bara vara någon identifierare (NIBS) följt av datumet som settingsfilen skapades, men denna infon kanske behöver vara där för att värmpepumpen ska förstå att filen är korrekt formaterad...)

//Ola

Utloggad MegakriLL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västragötaland
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750
SV: Fläktsynkdrift
« Svar #14 skrivet: 17 oktober 2022, 11:03:04 »
Mitt dilemma var att jag läst att F750 mår bra av 180+ i lufthastighetsgivaren
//Ola

Tackar, ska testa.
Vårat hus är bara 117 kvm. våran fläkt är inställd på 58 %(normal) och ligger 180-190 lufthastighetsgivaren, känns som att den vädrar ut huset snabbt.

Kan sänka till 147 på BS1 och fortfarande uppfylla boverket regler: https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/luft-och-ventilation-i-bostader/
"Uteluftsflödet ska lägst motsvara 0,35 liter per sekund och kvadratmeter bostadsyta.
Det är tillåtet att minska uteluftsflödet till lägst 0,10 liter per sekund och kvadratmeter bostadsyta när ingen är hemma, för att spara energi."


0,35 Liter per sekund [l/s]= 1,26 Kubikmeter per timme [m³/h]
117*1,26=147,42 m³/h
« Senast ändrad: 17 oktober 2022, 11:15:55 av MegakriLL »
Borohus enplansvilla 117 kvm boyta. (Byggår 2017) 2 vuxna 2 barn.
2017: 8076 kWh
2018: 9171 kWh
2019: 8850 kWh
2020: 8650 kWh
2021: 10250 kWh, Uppvärmd pool.

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!