0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja alltså när du shuntar mot raddarna så vet du ju inte riktigt vilken kurva du behöver, den späder ju om det är för varmt. Förrän det blir för kallt inne så att säga. Det är alltså lätt hänt att du ligger på för hög kurva. Om du ställer upp tempen på shunten max går väl allt direkt, utan att återcirkuleras? vad har du för integralvärde på start av VP. Så här års är det ju många starter. Det blir ju bättre sen - utifrån ett startperspektiv..
Min rørlegger sier at jag kan inte bruke en vv beredare som volymtank da rørstussene har for liten diameter. han sier jag bør ha 1 " (en tumm) , Har funnit en begagnad 200 liter Thermia Mk til salgs billigt, (1500 sek) den har 22 mm stusser, er dette tilstrekkelig ? Volymtnak (akkumulatortank med 1 " stusser koster vel 5000 sek og oppover)noen som kan forklare meg skilnaden på fast och flytende kondensering ?
Fortfarande i provningsfasen, men tanken är att sätta rad shunten så att den recirkulerar 40% mellan VP drifterna, vid VP drift så shuntar den och recirkulerar mer så då laddas tanken (detta kommer lugna ner sig då jag flyttar framledn från VP från system-framledningen. Att jag ev kör mot något högre temp bör väl inte spela så stor roll då jag har 20C vatten i tankbotten som då går till VP returen.Har provat med integral -250 och fick 7 starter/dygn men lite kyligt, provar nu att öka till -150 och har kurva 38C med min 24C.
HeiJeg har just kjørt igång min nya vp. Starter for ofte, 4 i timmen. !!! det er null grader ute. Har 15 radiatorer, 50 kvm vannbåret golvvarme, 16 kW Thermia duo, MBH 300 liter, huset er på 260 kvm. har verken volymtank eller arbeidstank installerat. kurva: 40 grader, rum 20 grader. Hva bør jag gjøre ? installere en volymtank på 2-3-500 liter ?Har nogen en systemskiss på oppkobling av system for arbeidstank, buffertank ? har inte helt klart for meg hur det funkar. Antar det er noe annet enn en volymtank ? Volymtank er vel bare en volymforstørrer som kobles i serie på returen til vp ?Min rørlegger sier at jag kan inte bruke en vv beredare som volymtank da rørstussene har for liten diameter. han sier jag bør ha 1 " (en tumm) , Har funnit en begagnad 200 liter Thermia Mk til salgs billigt, (1500 sek) den har 22 mm stusser, er dette tilstrekkelig ? Volymtnak (akkumulatortank med 1 " stusser koster vel 5000 sek og oppover)noen som kan forklare meg skilnaden på fast och flytende kondensering ?
Jag hade nog föredragit termostater på radiatorerna framför shunt. Jag är inte kompetent nog att se nyttan med shunten, så vida du inte kör fast kondensering.