Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nerjusterad 2025-6  (läst 10358 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #30 skrivet: 12 september 2011, 12:55:25 »
Vad gäller radiatorerna och dess justering så kan dom absolut ha ett finger med i spelet. Har du nån radiator som kortsluter så stiger returtempen snabbt när framledningen ökar. Det kan förstärka problemet med korta drifttider när man närmar sig gränsen.
Normalt sett så sitter det en justerventil på radiatorkopplet. Antingen innanför testmostatvredet, eller på ett lock på returen. För att svara exakt hur man gör måste man veta hur dina radiatorkoppel ser ut.
Grundprincipen är dock att alla radiatorer skall ha en 'kännbar' temperaturskillnad mellan tillopp och retur. Detla-T mellan tillopp och retur vid pannan bör vara ca 8 grader.

Ett annat 'problem' är att om du har för högt flöde idag och stryper radiatorerna så kommer du att minska problemet med kort drifttid, men i värsta fall måste du öka värmekurvan ett par grader för att kompensera (eftersom radiatorernas medeltemperatur minskar när delta-T ökar), vilket i praktiken gör att VP'n inte kommer att klara fler minusgrader än i dag.
Däremot slipper du att elpannan går in i reducerat läge...

En annan sak jag funderade på: Hur gjorde man när man kom fram till att stopptempen skulle vara -13 grader? Mätte man radiatorreturen, jämförde med värmekurvan och la på lite marginal, eller höftade man till nåt och konstaterade att problemet försvann?
Om det är det senare så borde du kunna testa att justera ner stopptempen lite i taget och se vart gränsen ligger (kräver dock att det stadigvarande är minst 15 minus ute...)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #31 skrivet: 12 september 2011, 14:13:36 »
Man gjorde inget speciellt för att komma fram till just -13 så som jag har förstått det så har man bara höftat och chansar då helt enkelt på att det ska fungera. Då det inte blev kallt något mer efter att justeringen gjordes så vet jag inte om det har blivit något bättre :/.
Jo jag tänkte det också att man kunde testa att höja stopptempen allt eftersom, det måste väl gå att göra genom att hålla koll på returtempen? Ska kika lite på radiatorerna också.

Tack för tipsen ska se om jag får till det något bättre...bara att vänta på att det blir kallt då  :)

Förresten så kom jag på att den första killen som var här (inte han från nibe) testade just "effekten" på det första elementet i slingan och han tyckte det var lite lite skillnad vid inloppet och utloppet kan det ha med saken att göra? Alltså skickas det för varmt vatten i retur då?
« Senast ändrad: 12 september 2011, 14:26:40 av xmattiasx »
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #32 skrivet: 12 september 2011, 15:05:08 »
Precis. Varmvattnet skickas direkt tillbaks till VP'n vilket gör att den lättare bryter på hög retur...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #33 skrivet: 16 september 2011, 18:20:46 »
Det här kanske är en dum fråga, men spelar det någon roll när man justerar flödet i elementen alltså bör det vara minst en viss temperatur på framledningen? Eller räcker det bara att det är framledning över huvud taget?
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #34 skrivet: 16 september 2011, 19:42:30 »
Ja, det bör väl vara iallafall ca 30 grader. Dessutom är systemet trögt, så värmeproduktionen måste ha varit igång en stund före och mellan varje justering.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #35 skrivet: 16 september 2011, 22:08:31 »
Ja, det bör väl vara iallafall ca 30 grader. Dessutom är systemet trögt, så värmeproduktionen måste ha varit igång en stund före och mellan varje justering.

Ok, åter igen tack för svaren  :)
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!