Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Nibe
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Nerjusterad 2025-6
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Nerjusterad 2025-6 (läst 9808 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
xmattiasx
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Västerås
Antal inlägg: 27
Karma +0/-0
Kön:
xmattiasx
Nerjusterad 2025-6
«
skrivet:
10 september 2011, 20:06:27 »
Citera
Det är som så att jag har en liten fråga gällande F2025, jag fick nämnda värmepump installerad oktober 2010 tillsammans med en vvm300, tråkigt nog har jag haft lite strul med den vilket har resulterat i att nibe kunniga
tekniker haft skyttel trafik hem till mig. Detta har resulterat i en nedjustering av stop temperaturen på värmepumpen till -13. Min fråga är då helt enkelt vilken effektförlust jag får av detta är det mycket? Samt ska det vara så enkelt att de bara justera ner effekten på utedelen....jag har ju trots allt betalt en hel del pengar?
Loggat
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13217
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: Nerjusterad 2025-6
«
Svar #1 skrivet:
10 september 2011, 20:18:58 »
Citera
Vilket problem har dom löst med den justeringen? Behöver man ganska hög framledningstemp så är det inte så ovanligt att VP'n stannar före -20 pga hög hetgas, så det är inte säkert att du kan köra så mycket kallare ändå.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
rocas
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 3968
Karma +3/-2
Kön:
rocas
«
Svar #2 skrivet:
10 september 2011, 20:37:38 »
Citera
Om man justerar ned stopptemperaturen, kan maskinen ge högre framledningstemperatur. Det har onekligen sina fördelar.
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installlerad sept 2024
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19213
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #3 skrivet:
10 september 2011, 20:45:51 »
Citera
Varför skulle maskinen ge högre framledning med lägre stopptemp
Utan att vara insatt skulle jag känna mig lurad om jag köpt en vp som ska fixa -20 sen kommer en service kille och justerar ner till -13 då kanske man skulle valt en annan vp från början om den är korrekt installerad alltså tycker det är upp till tillverkaren att fixa så vp går enligt vad som står i databladet.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
rocas
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 3968
Karma +3/-2
Kön:
rocas
«
Svar #4 skrivet:
10 september 2011, 21:17:43 »
Citera
Smufren.
Jag vet ej orsaken till sambandet ....lägre stopptemperatur och högre framledningstemperatur....men så står det skrivet.
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installlerad sept 2024
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #5 skrivet:
10 september 2011, 21:29:16 »
Citera
Vart har du hittat den uppgiften kollade i manualen men hittade inget ?
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +21/-11
Kön:
purjo__
«
Svar #6 skrivet:
10 september 2011, 21:40:48 »
Citera
Så här står det i manualen:
"När stopptemperaturen (kanal A7) ställs in på mellan -7 och
-20 °C begränsas framledningstemperaturen linjärt från -7 °C
/ 58 °C till -20 °C / 50 °C."
Framledningstempen begränsas alltså mer vid lägre stopptemp.
Loggat
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #7 skrivet:
10 september 2011, 21:45:51 »
Citera
Blir det verkligen så framledningen är ju begränsad till 50 grader vid -20 och 58 grader vid -7 oavsett stopp temp och stopp kurvan ligger linjärt därimellan eller är det jag som inte fattar igen
Loggat
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +21/-11
Kön:
purjo__
«
Svar #8 skrivet:
10 september 2011, 21:54:36 »
Citera
Det står även så här i manualen:
"Denna produkt är ej avsedd att användas av personer med nedsatt fysisk/mental förmåga eller brist på erfarenhet och kunskap"
Det kanske är därför du inte fattar
Nej, jag bara skojade
Ja, jag begriper inte heller exakt varför dom har justerat stopptempen till -13. Jag vet dock att det kan bli problem med hög hetgas när det blir för stor skillnad mellan lufttempen och VB-tempen. På min anläggning blir det problem vid ca 17-18 minusgrader - Då hamnar hetgastempen runt 120 ºC som är gränsen.
Jag vet inte exakt hur Nibe funkar eftersom jag har en Bosch, men på min VP funkar det så att om den bryter pga hög hetgas så startar den inte igen förr än utetempen har varit två grader varmare en viss tid än vad tempen var när den stannade. Stannar den för att inställd stopptemp underskrids så startar den igen så fort det blir varmare. Med andra ord: Det är bättre att den stannar på stopptemp eftersom det tar längre tid innan den startar igen om den stannar på hög hetgas.
Detta gäller alltså Bosch/IVT, men jag gissar att Nibe har nån liknande reglering...
Loggat
Gävleborg.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #9 skrivet:
10 september 2011, 21:57:24 »
Citera
Det värsta är att du många gånger har rätt
Loggat
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5464
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #10 skrivet:
10 september 2011, 21:58:30 »
Citera
vilken skräp maskin. Ni borde förespråka Atria Den går fint ner till -20 Inga begränsningar av ngt slag. Utedelen ställer du vart du vill och kompressorn myser i källaren.
Helt enkelt en bra lösning. Atec njaa den kanske får dessa problem också med R407c som köldmedium, men iofs så har dem ju EEV i den maskinen så då kan dem hålla ned tryckgasöverhettningen, vilket ju är bra.
Förresten så såg jag Smurfen på bio förra helgen med grabbarna, klumpsmurf!! det är du va??
Loggat
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +21/-11
Kön:
purjo__
«
Svar #11 skrivet:
10 september 2011, 22:01:05 »
Citera
Som sagt var: Det skulle vara bra att veta vad problemen bestod i och varför man valde att ställa om stopptempen...
Loggat
Gävleborg.
xmattiasx
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
xmattiasx
«
Svar #12 skrivet:
10 september 2011, 23:01:32 »
Citera
Oj vilket gensvar...kanon
Problemet är som så att vid ca -18 så har inomhusdelen gått in i reducerad elpannedrift vilket då inte genererar någon värme överhuvudtaget, det är detta problemet man inte får bukt med trots upprepade hembesök av en firma som varit i kontakt med nibe själva. Tillslut kom det en direkt ifrån nibe som tittade på systemet och det var han som sänkte stopptempen till -13 tyvärr var inte jag hemma vid det tillfället så jag fick inte prata med honom själv. Hoppas det ger lite mer info...är det något mer som behövs ska jag försöka svara så gått jag kan (är total amatör på detta)
Förresten så har det aldrig varit något problem med hög hetgas..
Fick även detta skickat på mail till mig dagen efter de varit här och justerat stopptempen, detta är alltså vad som ändrats.
Justerat stopp temp utedel till -13 (meny 9-1-9)
Justerat ner kurvan 9 finjustering på 0, den får ej höjas över detta värde.
Om kurvan måste höjas ytterligare så måste stopp temperaturen ev. justeras ner.
«
Senast ändrad: 10 september 2011, 23:06:39 av xmattiasx
»
Loggat
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
xmattiasx
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
xmattiasx
«
Svar #13 skrivet:
11 september 2011, 19:53:59 »
Citera
Vad hände nu då...det som var sådan aktivitet och önskan att veta problemet bakom sänkningen av stopptempen sen när jag berättar är det ingen som vill säga något längre
Loggat
Kedjehus 122 kvm.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #14 skrivet:
11 september 2011, 21:17:00 »
Citera
Jag fattar inte vad reducerad elpanne drift har med själv vp att göra fast det är klart om man ställer ner stopp tempen så vp stannar helt ska det väl vara fan om inte elpannan ska gå in
Oraklet hur många grader kan en Atria lämna ?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Nibe
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Nerjusterad 2025-6
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1117
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
R.nord
ErikB
perstr
Frazze62
25fOCUS
Breeelin
Bull Geotherm/Bergvärme
rocas
Totning
Itec matte
tyke
Tobbe_5192
TS Comfort AB
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info