Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nerjusterad 2025-6  (läst 10337 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #15 skrivet: 11 september 2011, 21:57:52 »
Glömde nämna att felkoden "kort drifttid" dyker upp i samband med den reducerade driften och det hade att göra med att returtempen blev för hög om jag inte kommer ihåg helt fel  :)
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #16 skrivet: 11 september 2011, 22:17:17 »
Hur varmt vatten körde du ut på radiatorerna när den larmade ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #17 skrivet: 11 september 2011, 22:28:04 »
Hur varmt vatten körde du ut på radiatorerna när den larmade ?
Oj är faktiskt inte riktigt säker på den...i princip alla gånger det hänt så har det varit på natten eller när jag varit på jobbet så jag har inte märkt det förens flera timmar senare...men det var ju strax under -20 så runt 50-55 måste det ju ha varit i alla fall. Kan tyvärr inte svara mer precist :/

Enligt den värmekurva jag körde vid den tidpunkten skulle det ha varit 55 grader vid -20.
« Senast ändrad: 11 september 2011, 22:32:47 av xmattiasx »
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #18 skrivet: 11 september 2011, 22:43:03 »
Om retur tempen blir för hög så ska vp slå av för att skydda vp tempen ligger antagligen på 48 grader. Jag tycker du ska kolla diffen på radiatorerna när du kört värme en stund så att det skiljer minst 5 grader mellan in ut på radarna. Om du har möjlighet vore det bra att byta ut nån radiator till större eller eventuellt en fläkt radiator så du klarar värmen med lägre framledning och då kommer returtempen att bli lägre och vp lämnar högre effekt och det blir bättre cop. Du har väl inga termostater på radarna som stoppar värmen du ska ha alla termostaer fullt öppna och ställa in så låg värme kurva som möjligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #19 skrivet: 11 september 2011, 23:00:25 »
Ok, om det inte skiljer minst 5 grader betyder det att det elementet är "dåligt" och bör bytas ut? Antar att jag får kolla det manuellt men någon sorts mätverktyg? (amatör jag vet :D) Nej alla husets radiatorer ska vara fullt öppna det har jag koll på.
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #20 skrivet: 12 september 2011, 05:49:24 »
Problemet är som så att vid ca -18 så har inomhusdelen gått in i reducerad elpannedrift vilket då inte genererar någon värme överhuvudtaget, det är detta problemet man inte får bukt med trots upprepade hembesök av en firma som varit i kontakt med nibe själva.

Är alltså grundproblemet att elpannan inte går på full effekt? I så fall borde det väl bli sämre värme i huset om man ställer upp stopptempen på VP'n?
Eller har jag missat nåt?
Vad har du för värmekurva?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4036
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #21 skrivet: 12 september 2011, 06:53:16 »
Om vp:n fungerar nu, skulle jag inte fundera ytterligare.

Glöm "effektförlusttankarna".

Mellan ex -5 och - 13 grader, så får du troligen högre framledningstemperatur än om du hade valt - 20 inställningen......så i själva verket tjänar du nog på nuvarande inställning.....
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #22 skrivet: 12 september 2011, 07:23:09 »
Ja, jag tror inte heller att det har nån avgörande ekonomisk betydelse. Dock skulle det vara intressant att veta grundproblemet och se om man kan göra på nåt bättre sätt.

Det låter som att VP'n stannar pga hög framledning när det blir kallare än ca -13, och att man har ändrat stopptempen för att indirekt påverka framledningsgränsen.

Jag förstår dock inte vad 'reducerad elpannedrift' betyder...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #23 skrivet: 12 september 2011, 07:33:48 »
Ok, om det inte skiljer minst 5 grader betyder det att det elementet är "dåligt" och bör bytas ut? Antar att jag får kolla det manuellt men någon sorts mätverktyg? (amatör jag vet :D)

Nej, det behöver förmodligen inte bytas. Dock behöver det strypas så att det inte kortsluter och skickar tillbaks allt varmvatten till pannan. Det i sin tur innebär att det kommer att avge lite mindre effekt, så om du inte klarar av att värma huset med radiatorerna korrekt instrypta så behöver du byta några av dom.

Citera
Nej alla husets radiatorer ska vara fullt öppna det har jag koll på.

Nja... Radiatorerna skall inte vara ostrypta - Då får man garanterat problem. Alla radiatorer, utom nån enstaka sist på respektive slinga skall vara instrypt med en fast ventil så att du får rätt delflöde genom dom. Har du alla radiatorer ostrypta och reglerar värmen med termostater så får en strypning/flöde som varierar mer eller mindre slumpmässigt, vilket många VP inte tycker om...

Du bör ha ca 8-10 graders skillnad på tillopp och retur vid pannan. Diffen över respektive radiator kan sen vara lite olika beroende på radiatorns storlek i förhållande till rummet den sitter i, etc.
« Senast ändrad: 12 september 2011, 07:36:07 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #24 skrivet: 12 september 2011, 07:47:21 »
Jag kan tillägga att min VP stannade vid ca 14-15 minusgrader när första vintern satte in på allvar. Genom att justera in flödena så fick jag ner returtempen lite och kom ner ett par grader till och genom att sätta in fläktar i en radiator så kunde jag sänka framledningstempen ett par grader och få VP'n att gå vid ytterligare några minusgrader.

Jag har en Bosch/IVT och dom har inte samma typ av framledningsbegränsning, utan där är det hetgastempen som blir begränsande när framledningen ökar. Dock är ju principerna exakt som samma...
 *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #25 skrivet: 12 september 2011, 08:11:58 »
Jag fattar inte vad reducerad elpanne drift har med själv vp att göra fast det är klart om man ställer ner stopp tempen så vp stannar helt ska det väl vara fan om inte elpannan ska gå in  Sc:,h Oraklet hur många grader kan en Atria lämna ?

Smurfen, sorry men jag har missat denna frågan, den ställdes i en del av forumet som jag inte vandrar runt i lika frekevent :)

Svaret är att runt 55-57 grader på kompressorn och sedan spetsa upp till 70.  Percis som en "äldre" ( thermia kör ju nu med bara en pressostat och dem ger runt 65 grader fram som max på kompressorn) thermia BVVP.

Jag har monterat runt 50 Atrior genom åren skulle jag tro, och inga av dessa problem har inträffat.  De problem jag haft har varit mest i början av atria karriären, när jag slarvade med att blanda till -32 grader på glykolen.  Ska byta en av de allra första Atriorna som leverades och där blandade jag till -40 huvuddunk ;D  Fick justera det när det började bli kallt.

Annars så har det varit de "vanliga felen" Trasig display, CP, givare osv.
Har flera Atrior som håller huset helt till -19 grader utan spets, och dem funkar hela vägen till -20 som dem ska. En vanlig missuppfattning brukar vara att folk tittar på sin termometer och sedan på VP:s utempgivare. Dessa kan då visa 18- och VP står.  Det är en separat avfrostningsgivare som styr när VP stannar. Kontrollmäter man detta och kalibrerar samt förklara så funkar det som det ska.

Jag gillar Atria för jag vill inte dra ut värmesystemet som de flesta andra gör, och av den anledningen kommer jag inte att köpa ATEC  om inte någon uttryckligen vill ha en sådan maskin.*vinkar* 

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #26 skrivet: 12 september 2011, 10:16:20 »
Är alltså grundproblemet att elpannan inte går på full effekt? I så fall borde det väl bli sämre värme i huset om man ställer upp stopptempen på VP'n?
Eller har jag missat nåt?
Vad har du för värmekurva?

Elpannan fungerar som den ska, det är att när det blir för kallt ute ca -18 blir returtempen för hög och jag får en felkod som heter kort drifttid (drifttid kortare än två minuter tre ggr i rad). Värmekurvan jag har haft var 10 och sen förskjutning -2

Reducerad elpannedrift är ett sorts felsäkert läge när elpannan bara skickar ut ca 15 gradigt vatten i radiatorerna...vilket inte ger någon värme i huset överhuvudtaget antar att det ska se till att inget fryser sönder.
« Senast ändrad: 12 september 2011, 10:19:04 av xmattiasx »
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4036
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #27 skrivet: 12 september 2011, 10:23:57 »
Vp:n bryter vid returtemp 48 grader.

När det är kallare än minus 13 grader blir tydligen returtempen minst 48 grader....
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #28 skrivet: 12 september 2011, 10:40:13 »
Ok. Grundproblemet är alltså att du behöver så hög framledningstemp att VP'n börjar klaga.
Jag kollade lite i manualen och hittade en liten 'bugg' (tycker jag i allafall...):

Kort drifttid
Denna information visas då drifttiden på F20XX varit kortare
än 2 minuter 3 gånger i rad. Indikeras som 16 i kanal
S1 på F20XX. (VVM 300 övergår till reducerad elpannedrift*.)


När det är riktigt kallt och framledningstempen toppas av elpannan så att man närmar sig gränsen för VP'ns driftområde så blir det helt naturligt korta gångtider (varje gång VP'n startar så passerar den max retur och stänger av direkt). Det borde vara ett helt normalt beteende, så varför skall det resultera i reducerad elpannedrift  Sc:,h Det som, rent logiskt borde hända är att VP'n stannar och elpannan tar över till 100%.
Elpannan klarar ju 80 grader på framledningen, så den borde strunta i att returtempen blir 48 grader....
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #29 skrivet: 12 september 2011, 11:00:53 »
Ok. Grundproblemet är alltså att du behöver så hög framledningstemp att VP'n börjar klaga.
Jag kollade lite i manualen och hittade en liten 'bugg' (tycker jag i allafall...):

Kort drifttid
Denna information visas då drifttiden på F20XX varit kortare
än 2 minuter 3 gånger i rad. Indikeras som 16 i kanal
S1 på F20XX. (VVM 300 övergår till reducerad elpannedrift*.)


När det är riktigt kallt och framledningstempen toppas av elpannan så att man närmar sig gränsen för VP'ns driftområde så blir det helt naturligt korta gångtider (varje gång VP'n startar så passerar den max retur och stänger av direkt). Det borde vara ett helt normalt beteende, så varför skall det resultera i reducerad elpannedrift  Sc:,h Det som, rent logiskt borde hända är att VP'n stannar och elpannan tar över till 100%.
Elpannan klarar ju 80 grader på framledningen, så den borde strunta i att returtempen blir 48 grader....

Ja jag har också funderat över det..verkar inte speciellt vettigt tycker jag. Det här med att justera in radiatorerna hur gör jag det? med vredet på varje radiator?...och hur vet jag hur mycket isåfall?
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!