0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om allt är öppet och rören är grova så borde det ju gå lätt att cirkulera vattnet. Varför skall då pumpen gå på högsta effekt? Vad händer när motståndet i kretsen ökar?
Jag står just inför att beställa tre pumpar:En till golvvärmen, idag ca 45m2 (skall byggas ut till ungefär det dubbla) 16mm rör samt ca 6+6 meter 25mm rör mellan tekniktanken och fördelaren.En till radiatorslingan medkraftiga stammar gjorda för självcirkulation i kombination med oljepanna 1944. De 7 sektionsradiatorerna kommer att justeras in utan termostater.En för VP-laddningen, ca 12m 28mm Cu mellan tanken och en Nibe 2025.Vad talar för Wilo Pico respektive Grundfos Alpha 2? Finns det några viktiga aspekter?Jag är egentligen inte så intresserad på tryckstyrning på radiatorslingan respektive laddslingan. Finns det någon pump som man kan ställa hastigheten på i fler steg än 3, kanske rent av steglöst?Utan att ha haft möjlighet att räkna på tryckfallen tror jag att jag skall ha 25-40 till radiatorslingan respektive laddslingan och en 25-60 till golvvärmen. Tänker jag rätt?/David
Nuvarande pump (Grundfos UPS15-60) har följande tabell:....Hur "vet" man om en Alpha2 25-40 räcker?
Pumpen sitter monterad "i" värmepannan, 6 meter kan jag inte tänka mig att jag behöver, 4 räcker (två våningar).
om rören innan efter pumpen är större än 15 så förefaller en 25 pump ge lite bättre klös även om den är klassad med samma lyfthöjd.