0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Smurfen det där är till en montör. Jag har i stort sett samma grejer och det är bara jag som använder dessa gaser förutom acetylen och syre. Allt används inte jämt, men om jag får den typen av jobb så måste jag ju ha grejer hemma. Tigen måste jag ju ha, samma med pinnsvetsenannars kan jag inte köra vitt(rostfritt alltså). Kylutrustningen måste vara komplett, INCERT ger dig inte certifikat annars. Och utan cert kan jag inte montera LLVP osv. Jag måste ha certet för detta även om jag inte är en "riktig" kylmontör. Om du tex vill ha en Zubadan eller en FD35 så får jag då tacka nej eller köra i skydd av mörkret, finns inget mörker i min värld.Det enda jag saknar i verktygs är spolutrustning, detta bollar jag vidare till kollegor.Bara detta med pressbackar kostar en halv förmögenhet. 12-54 i V och M backar kostar skjortan och dessa måste jag ha. Kör mest V, men om du vill ha elförzinkat måste jag köra M backar.Du är inte röris och du kan inte förstå alla grejer som man får pyssla med. Sedan så är det precis som för MGkea och Robban, det har tagit mig hela livet att komma hit där jag är i kunskapsnivå, det räcker inte med ett par kurser. Precis som för MGkea.
Tänkte bara dela med mej av lite ny information om ämnet (trådens början).Jag gjorde om en kollegas badrum förra veckan,han säljer och monterar kakelugnar,insatser,öppna spisar o.dyl.Han frågade mej om jag fått betalt ännu av "bollen" ifråga.Nä det har jag inte svarade jag.Han hade fått in en förfrågan/beställning av en kakelugn,av personen ifråga.Förfaan sa jag..gör inte det jobbet även om han betalar i förskott.Han visste ju om resorna med obetalda fakturor till mej och andra,så han sa att han antagligen inte skulle åta sig uppdraget.Och det var dels för att "bollen"varit ojuste mot kollegor till honom och dels för att han misstänkte att han också skulle/kunde bli blåst.Så jag hoppas ivinnerligt att jag stoppade den affären,jag kan gärna betala för att murarmästaren struntar i montaget hos "bollen".Förvånadsvärt är att han fortsätter att beställa av entreprenörer,han måste ju redigt nått "rock bottom"för att inte förstå sitt egna och/eller sin familjs bästa.
Be din kollega att ta jobbet men att se till att få betalt i förskott. Sen kan han (din kollega) ju dra på jobbet tills kunden protesterar och då hänvisa till din faktura och påpeka att han (din kollega) inte vågar fortsätta innan din faktura är betald. Ont ska med ont förgås eller hur säger man
Jag tar inte heller 1000 kr även om jag lätt är värd 2K Men om vi titar på VP inst i tex Stockholm så är det billigare där än på andra ställen. SÅÅÅÅ många installatörer
Kostnaden för en "hantverkare" sätts i allra första han av vad konsumenterna/kunderna är beredda att betala och inte vilka kringkostnader företaget har. Kringkostnaderna sätter bara "botten" där gränsen går för om det är lönsamt eller ej.
En röris/rörmokare/rörkrökare som har en rörfirma, ofta enmansfirma eller ett par anställda, är för mig en hantverkare som åker hem till folk och byter blandare, fixar stopp i avlopp, byter vv-beredare, installerar värmepumpar, drar vatten och avlopp vid nybyggen av villor mm. Han har inget kylcert och har inget behov av "industriella" certifieringar, de större jobben utförs av större firmor typ NVS.En endagskurs för Säker Vatten har säkert de flesta gått.Det är i alla fall så det ser ut här i trakten och det kanske är det bästa?En privatperson vill ju inte betala en högre timkostnad bara för att täcka upp kostnader för utrustning som behövs för jobb utanför villasektorn?Kan du nämna några saker en röris gör i en villa och som du tror att vi inte har koll på? Ta det inte som ett påhopp när nån på forumet tycker det är dyrt att anlita en "standard-röris", jag tror problemet är att de har betalat lika mycket för jobbet som om någon av er rörisar på forumet med "all inclusive" hade utfört jobbet.
en endagarskurs för säker vatten är för anställda, är du egen så måste du gå två kurser. du måste vara medlem i "säkervatten" branchorganisation och betala en avgift per år får själva auktorisationen.
jag har släppt kylbiten och kör bara VVS nu för jag tyckte det blev för dyrt och är alltså en "standard-röris"
men det är ju fortfarande en hel hoper med utgifter för att få hålla på med VVS hos privatpersoner.Dessutom alla verktyg på det.någon nämnde målare förut och att dom låg lägst i timdebitering... det är väl ganska logiskt med tanke på vad som krävs i verktygsväg för att starta måleri, tapetbord,tapetautomat, giraff, några stegar och några penslar resten debiteras kund som material.jag har en kompis som startade eget som målare och han köpte utrustning för 25k, sedan var han klar att starta.jag har verktyg för över 150k och debiterar ca 100kr mer än honom i timmen, det är väl inte orimligt?
37000 kr för ett hyreskontrakt på gas hur många tuber då ?