0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kamilenski, nu hänger jag inte riktigt med, man är ju lite "trög" :-[
Vanligt folk som inte driver företag kan inte greppa hur stora kostnader som finns.Så är det, och det gör att man som kund "alltid" anser att alla hantverkare tjänar grova pengar.Och åter igen, jag vill på intet sätt påstå att just precis 1000 kr i timmen är en rimlig debitering, jag påstår bara att det för många slutkunder skulle vara billigare att köpa tjänsten för det priset än att göra hela upphandlingen av en värmepumpsinstallation av samme hantverkare, och betala en lägre/normal timlön.1000 kr debiterat ger:Staten 200 kr i momsStaten 256 kr i arbetsgivareavgifter (kvar 544 kr)ägaren av företaget betalar sedan mellan 30 och 57% i inkomstskatt.Kvar i handen är då 380 och 233 kr.Visst är det en skyhög nettolön, men då har vi inte räknat ett enda öre för alla andra fasta och rörliga kostnader som ett företag har.När jag köper tjänster i inom reklambranschen eller IT-branschen är det inte ovanligt med timdebiteringar på uppemot 1000 kr/timme, och jämför man kostnaderna som de har så är VVS:aren definitivt värd att debitera samma summa för att ha en lön i närheten av IT eller reklampersonen.En sak som definitivt kommer att driva timdebiteringen uppåt i vvs-branschen är den allt större näthandeln, snart kan ingen vvs-firma gömma kostnader i varupriserna, utan de måste debitera så hög timpenning att verksamheten går ihop även utan stora avanser på material.ROT är bra, det gör att vanligt folk har råd att betala vad det kostar att köpa tjänster.Det ökar sysselsättningen, och gör att yrkesfolk kan jobba vitt och betala skatt istället för att privatpersoner skall göda en stor svart marknad.Kocken: Självklart förstår alla att det är lättare att få en hantverkare att ta ansvar om de tjänar en halv månadslön på 2 dagars jobb, konstigt vore annat.Om man skall jobba på löpande utan att få sälja materialet bör man nog som hantverkare göra klart för kunden att man inte arbetar gratis med åtgärder eller konsultationer i efterhand.Min revisor tar 15 000 kr/år för att göra årsbokslut, och 1000 kr/timme om jag ringer honom och frågar om något...Jag tycker att det hackas onödigt mycket på rörmokarnas timdebiteringar och löner, tittar man på vad andra som säljer tjänster debiterar så är rörmokarens debitering inte oskälig.Frisören, 600 kr för 30 minuters jobb med en sax...RevisornBilmekkenMålarenIT-teknikernListan kan göras lång, det ÄR dyrt att driva företag, och de allra flesta skär inte gul med täljkniv även om timdebiteringen är hög.
Ett litet "problem " som brukar uppstå när kunden köper allt själv och lejer in hantverkare till arbetet är att kunden även tror att hantverkaren ska ta ansvaret för att anläggningen fungerar som den ska. Vid några tillfällen har jag varit inblandad i den typen av jobb där det inte blev som kunden trodde det skulle bli. Eftersom kunden inte själv har kompetensen att projektera/köpa "rätt" matr till sin anläggningen efter dennes specifika behov, han har dom stått där med en dåligt fungerande anläggning. Och när "hantverkaren" inte fått sålt nått matr. är naturligtvis hans motivation att, som kunden ofta begär, ställa upp som gratis konsult/servcemontör i nått år inte allt för hög. Får jag leverera matr. och lösning, garanterar jag att "min" anläggning kommer att fungera i ur och skur.Får jag däremot inte leverera matr. har jag mycket lite motivation för att "reda ut" ev problem som orsakas av "felaktiga" konstruktioner och fel valt matr.Visst kan det kosta lite mer men i den kostnaden ingår även en säkerhet på att allt fungerar som tänkt. Det här gäller inte bara för VP utan rent generellt, och jag tror att majoriteten av alla företagare har en liknande inställning.
@strip ,Hej strip, jag bara måste få fråga en sak om man som jag tex som har en VVS firma och gör alla jobb som det förväntas att jag ska klara av och ska ha verktyg för ,vad tror du det kostar och framför allt vet du vad man behöver, kurser kallibreringar certifieringar , (37000 vart 3 år bara från aga för tuber till svetsarna) mmMaskinen som köps till en tex mekanisk verkstad( dyr som f--) har produktion på sig hela dagar vilket gör det möjligt att investera i såna typer av maskiner. Cocacola