0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det identiskt med Nibes egna filter?
Alla G3 filter är likvärdiga. Dock ej priset. Köper man Nibes, betalar man för utskärningen. Jag använder dessa matte filter och är supernöjd.
Köper man en matta av Nibe betalar man inte alls för utskärningen. Den får man sköta själv. Mattan är 675*370mm stor. Detta är ett oerhört korkat mått eftersom man bara får ut ett enda F750 filter ur den trots att totala ytan är mer än 2ggr så stor som filtret till F750. (Om man inte fuskar några millimeter på bredden som jag har gjort..)
Bra filter sida, men lite irriterande att det står fraktfritt, Ville ha deg för att skicka när man fått till varukorgen, eller har jag missat nåt.
Antar att bara abbonemangskunder får fri frakt, lite lurigt. Jag blev oxå förvånad, men det blev ganska billigt iaf.
Nu har jag fått bekräftat att det går att se frånluftsflöde i m3I service meny. Och läst i manualen att pumpen fungerar bäst med flöden över 110m3 i timmen.I mitt fall betyder det 33% i fläkt hastighet. Därför tänker jag köra med denna inställning tills vinter kommer.Sen vid många minus grader, då tillsatsen ska till, kommer jag att dra ner ventilationen till 5%. Allt för att spara:)Vill upplysa att för vårat hus är 62% rätta värdet som Boverket kräver.
Jag har precis passerat 1 år med F750:n! Hade byggel de första månaderna och ingen koll på förbrukningen. Men det lutar åt en totalförbrukning på kring 9500kWh. Detta är alltså inklusive hushållsel.Detta ger en totalförbrukning på typ 60 kWh/kvm/år. Beräknad uppvärmningskostnad enligt kalkyl låg på 45 kWh/kvm/år. Eldar en del i min plåtkamin, men jag tror att kalkylen nog kan stämma rätt bra då? Beror ju såklart på hur mycket hushållsel jag gör av med, men det har jag ingen bra koll på. På sommaren drar huset omkring 450kWh, totalt. Vet ej hur mycket av det som är varmvatten...Jag kör min fläkt på 65%, året runt, dygnet runt. Ser mitt värmesystem som helautomatiskt och gillar ventilation, så inget pill där.Har 22 grader i huset. Jag kör med styrande innegivare och har skruvat uppfaktorn, som bestämmer hur mycket framledningstemperaturen ska påverkas av differensen mellan önskad rumstemperatur och aktuell rumstemperatur, till typ 5,0 om jag inte minns fel. Annars inga speciella inställningar.Är väldigt nöjd. Lite spännande att se om förbrukningen bli mindre i vinter, då jag bör ha en "torr" platta nu.
Som jag tolkar det, fungerar den även med lägre flöden. Men verkningsgraden blir för låg. Vet inte om högre flöde ger högre COP. Enlig manualen bör den inte ligga under just dessa 110m3/h. Då testar jag med detta. Kanske någon här vet lite mer?
Loggade pumpen när filtret var skitig, se bild1 skitigt filter (dåligt luftflöde)2 rent filter (mycket bättre flöde)Mao viktigt att filtret är i bra skick! Se även hur fladdrigt luftflödet är när filtret är skitigt.Tänkte det kunde vara kul att se skillnaden.