0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jovisst, så är det, och i detta fall, med befintligt hus som förmodligen redan har 125 mm för frånluftkanalerna som nog är betydligt längre än (den nya) avluftkanalen sitter flaskhalsen redan där. Att gå upp till 160 mm vidgar utloppet så det är säkert bra med tanke på böjarna.Det finns en del som har en sådan här lösning men det är fortfarande semester tider och dom kanske inte har hunnit läsa för att ge sina råd & dådmvhPS tänk även på att en övergång 125/160 bygger på lite i höjd, jag tänkte på att takhöjden var 2,40, och då blir det kanske trångt med 2x45 om du inte har helt fritt utrymme ovanför. Det finns ju även dom där flexibla al slangarna som du kan använda. Tex 125/160 övergång -> 45 grader böj -> flex al slang -> rakt rör ut genom vägg -> någon snygg vent huv
Hej,Förvisso drev ju diskussionen iväg i ett av de spår du la ut, mera åt 750 hållet, eftersom flertalet rådde er till att välja en effektivare flvp för huset som är hyfsat stort.Men nu, spelar det egentligen någon roll? Det är ju kört ändå, ni har ju köpt en för klen flvp så det blir väl vad det blir. Går den sönder så går den sönder. Håller den, var glad.Men någon ordentlig besparing blir det ju inte.mvh
Visst, ledsen om jag uttryckte mig dumt, tyckte bara att det var synd att det blev som det blev.Jag håller mig utanför diskussionen fortsättningsvis.mvh