0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med den storleken på hus så kanske en 750 eller CE65 lågt räknat kan ge ytterligare 4-5000 kWh besparing per år. Om dom kostar 1 krona styck (med bundet avtal) så får du en årlig extra besparing på motsvarande.Det blir nog fel om man bara betraktar den initiala merkostnadenDom 30 xtra pappen är betalda på 6-7 år enligt ovan. Livslängden på apparaten förhoppningsvis 15 år kalkylmässigt.Lägg till att du kan teckna en försäkring som i praktiken ger dig 10 års garanti (åtminstone har comfortzone detta, vet inte hur det är med nibe).En "vanlig" FLVP skulle inte jag räkna med att den håller lika länge så den kan lätt kosta dig (din far) 30 papp extra innan 10 år har gått på reparationer såsom kompressorbyten eller liknande. Historiken för dessa är inte till deras fördel.Finns inget att tveka om förutsatt att man ligger kvar med en FLVP lösning och är beredd och kommer åt att isolera om avluftskanalen.Annars är väl detta objekt även lämpligt för BVP alternativt LVVP men då pratar vi om ännu större hål i plånbokenVäljer han att flytta från huset kan han säkert, beroende på var huset ligger, motivera att priset höjs 30k för att han har en effektivare energiförsörjning. Ligger huset i Stockholm är detta felräkningspengar/öresavrundning. Bergvärme höjer ju värdet på en kåk så en bättre FLVP borde man kunna få lite xtra för också. mvh
Mitt svar är ja, hela vägen, om det inte är riktigt (isolerad & diffusionstätt) utfört från börjanJag själv gjorde det inte hela vägen, endast den del som går från pumpen upp till taket i tvättstugan så långt jag kunde samt genom hela kallvinden (där jag använde armaflex). Däremellan sitter den befintliga isoleringen med strumpan. Så här långt ser det ok ut för mig, jag hade lite fukt som hade bildats precis vid takgenomgången kallvind/venthuv. Tror det var pga av is i huven som smälte vid avfrostningJag är ännu inte helt säker om det räcker långsiktigt...mvh
Värt att kolla upp....Jag antar att pumpen kommer placeras i suterängplanet. Hur ser det ut där kanalen passerar våningsplanet? Kommer du åt den där?I bjälklaget/bjälklagren: passerar den rakt upp igenom eller går den en sträcka horisontellt?mvh
Finns möjlighet, skulle jag välja att dra kanalen ut genom närmsat vägg
Då har man ju ökat arean på röret vilket borde förbättra flödet
Nu har farsan kollat på vinden. Avluften är isolerad med någon slags armerad plast hela vägen ut till takhuven faktiskt.Frågan är om det räcker???Vågar man chansa på det fungerar?Edit: har läst lite mer och sett att man eventuellt kan isolera med minst PE30 (som alternativ till armaflex). Är detta lämpligt att använda t ex ut genom en vägg? Såg dessutom att man inte bör ha en 90 gradare precis som du säger för flödets skull. En tanke som jag funderade på var om man på t ex 750 som har 125mm anslutning kunde sätta på en 125/160 anslutning och på så sätt montera en 160mm 90graders böj pga det dåliga utrymmet höjdmässigt. Då har man ju ökat arean på röret vilket borde förbättra flödet mot ett 125mm rör avsevärt eller?
CiteraDå har man ju ökat arean på röret vilket borde förbättra flödetOm du har en vattenslang som du sprutar vatten med och klämmer på mitten, är vattenflödet då konstant eller minskar det?
Nu vet jag inte riktigt vart du vill komma. Flödet minskar ju om jag stryper den men i det här fallet så är ju nibe bara försedd med 125mm stos och inte valbart till större därav min tanke med att ökar arean på böjen. Ren flödesmässigt så borde hastigheten på luften i det här fallet bli långsammare med större rör. Men eftersom en 90gradare hämmar flödet så tänkte jag att en 160mm istället för 125mm 90 gradare skulle kompensera bort "förlusten" med att ha just en 90gradare direkt på stosen. Som sagt en fundering som jag inte vet funkar i praktiken...