0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Konduktören gjorde säkert rätt.Eller vad som hade varit rätt i 999 fall av 1000.Kanske var detta fall nr 1000?Om så är fallet anser jag ändå att konduktören gjorde rätt.Vi vet alla att det då och då förkommer att "oskyldiga" döms, och detta kan vara ett av dessa fall.Att vi (samhället) skulle undvika att ingripa om det finns minsta risk för felbedömning kommer dekadensen i samhället att bli än mer påtaglig.Planka.nu skulle snart ha 99% av befolkningen på sin sida. (INGEN skulle betala för att åka kollektivt)Risken att en av de som inte stödjer planka.nu skulle drabbas av "straff" är trots detta inte obefintlig, bara mindre.
Vi vet alla att det då och då förkommer att "oskyldiga" döms, och detta kan vara ett av dessa fall.Att vi (samhället) skulle undvika att ingripa om det finns minsta risk för felbedömning kommer dekadensen i samhället att bli än mer påtaglig.Planka.nu skulle snart ha 99% av befolkningen på sin sida. (INGEN skulle betala för att åka kollektivt)Risken att en av de som inte stödjer planka.nu skulle drabbas av "straff" är trots detta inte obefintlig, bara mindre.
Om nu konduktören gjorde bedömningen att det inte var ett barn har hon väl inte gjort fel?
Planka.nu finns, och har omskrivits i pressen, det finns en rörelse som uppmuntrar ungdomar att planka som en påtryckning att få kollektivtrafiken gratis.
Då återstår lillasystern. Hon hade ingen biljett och enligt uppgift (som jag inte sett någon protestera emot) skulle hennes biljett ha kostat 5:-. Storasystern påstår att hon nämnde lillasystern för konduktören och att konduktören då sa att det inte behövdes någon biljett (medan sanningen då istället var att den kostade 5:-). Konduktörens version är att storasystern inte nämnde något om lillasystern och att lillasystern satt bakom och inte kunde lösa någon biljett. Denna version strider till och med mot de vittnen som kommit fram för att stödja konduktören.
Där tycker jag faktiskt att du har helt fel. SJ har länge (i "evinnerliga tider" nästan ) haft en policy om att "barn åker gratis i vuxens sällskap". Nu har de tydligen ändrat denna policy till att barnen måste betala en "bokningsavgift" på 5:- om man bokar via sj.se och 30:- via 0771-757575 eller i SJ Resebutik.Jag skulle till och med vilja hävda att det så som det är uttryckt på SJs hemsida är tveksamt om barn som reser med vuxens sällskap och inte bokar någon biljett skulle behöva betala något alls, då de ju kallar det bokningsavgift och någon bokning aldrig görs (och de bara nämner sj.se, telefon och deras butiker).
Så som jag läser reglerna är bokningsavgiften vid köp av biljett ombord på tåget 30 kronor då bokningsavgiften där är densamma som vid köp av biljett i SJ Resebutik.
Om man bara stirrar sig blind på att flickan var 11 år, ja då blir man givetvis förbannad och vill inte se några andra förklaringar.
Det står det ju ingenting alls om att köp på tåg skall jämställas med köp i SJ Resebutik och för övrigt verkar det lite konstigt att betala en bokningsavgift när man redan sitter på tåget. Då har nog SJ inte riktigt koll på vad begreppet "bokning" innebär...
Vad annat är det egentligen man skall stirra på då? Det är ju just därför som det väckte sådan uppmärksamhet. Om konduktören avvisat en 45 årig man tror du väl inte att någon hade tyckt det var ett dugg märkligt?