0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är rätt kort för en skandinavisk flicka på 16-17 år men nu rörde det sig om en flicka från Kongo.
Har du inte missat i ditt resonemang att två biljetter bara kostade 5:- mer än en biljett som ju systern betalade för utan några tveksamheter?
Det troliga är väl trots allt att flickorna/kvinnorna hade tänkt åka utan att betala, om inte annat skulle inte betala mer än en biljett.
Varför köper hon en biljett till Herljunga, för att när hon kommit till Hallsberg kontakta personalen och uppge att hon skall till Göteborg?
Har du inte missat i ditt resonemang att två biljetter bara kostade 5:- mer än en biljett som ju systern betalade för utan några tveksamheter?Du antar att flickorna skall vara tillräckligt insatta i svensk lagstiftning för att kunna utnyttja situationen men inte att de skall veta vad en biljett kostar?Det var väl inte heller systern som "valde" att gå till media med fallet? Hon bad ju helt enkelt SJ personalen pm hjälp med att lokalisera flickan och all inblandning av media var det nog andra parter som stod för. Väldigt enkelt så antar du även att flickan ser ut som 16-17 år. Jag tycker hela kroppsbyggnaden och kroppshållningen i bilden ovan definitivt är ett barns och inte en 16-17 åring.Vad har flickorna vunnit på den här affären menar du? Jag tror absolut att det är konduktören och Seko som har högst insatser i det hela och alltså störst motiv till att bättra på sanningen.
Ja, vad kan flyktingar vinna på att komma som "barn" istället för som unga vuxna?Vad kan de vinna på att få skadestånd eller kompensation från SJ?Vad kan en flykting utan permanent uppehållstillstånd (vet inte deras status) på att bli uppmärksammade i media?
Inte vet jag, men min magkänsla säger mig att de har betydligt mer att vinna än vad en konduktör har på att kasta av den som inte betalar från tåget som någon typ av sadistisk eller rasistisk tillfredsställande sysselsättning.
Är det verkligen någon som fortfarande tror att flickorna reste med den bestämda föresatsen att betala för sig?