0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Då skulle tågpersonalen inte ha nåt annat att göra än att anmäla.Ni förstår nog inte riktigt situationen. Att folk blir avslängda för att dom inte har biljett händer nog minst en till två gånger på varje arbetspass. Att en person verkar spela dum och "låtsas" inte förstå språket eller vägrar visa leg är nåt som våra egna ungar (även vuxna) gör dagligen, därför tar man det inte på allvar. Hade man ringt polisen hade tåget stått i åtminståne en halvtimme tills situationen hade retts ut, vilket varken de 200 övriga resenärerna, lokföraren, tågklareraren, ombordpersonalen eller driftledningen vill. Det är en sån stress i järnvägsbranchen att man ska jaga tid och vara i tid och inte vara i vägen att man måste ta såna här beslut snabbt.Ingen annan "konduktör" hade gjort på något annat sätt, på något annat företag, det kan jag garantera. Det handlar inte om "osmidig", "inget hjärta" osv, det smidigaste snabbaste sättet att göra av med en resenär som inte har biljett är att ställa av dom på nästa station, vilket också är det man gör i 9 fall av 10, och i det sista fallet går resenären med på att visa sin leg och får således en faktura på "kontrollavgift" 800 kronor (vilken är fastslagen enligt lag).Att det sen i det här fallet olyckligtvis gav ett tråkigt resultat är bara summan av hur järnvägsbranchen fungerar. Ingen kan skylla på ombordpersonalen, för det är så det alltid går till.
Hade det varit min dotter hade jag antagligen också blivit förbannad, men inte desto mindre, jag tror inte du förstår situationen. Kan inte resenären plocka fram en biljett eller ett ID-kort åker denne av tåget. Det är standard, och det gäller sålänge det inte uppenbart är ett barn, vilket det ju enligt artikeln inte var. Detta är hur samtliga tågvärdar på samtliga företag gör. Hellre fria än fälla är vad huvudmännen säger till pressen. Det är inte vad dom säger till oss som jobbar på tågen. "Ni måste skriva ut mer böter." "Ni måste ta ut mer tilläggsavgifter." "Ni får inte låta folk åka med om dom inte betalar för sig."Driftledningen på mitt jobb kräver i vissa fall av oss att vi ska ringa upp dom och tala om att vi tänker gå på toaletten, i synnerhet om vi har jour. Om vi misstänker att vi kommer behöva gå på toaletten på en bortastation måste vi komma ihåg att ta med oss en nyckel. Vi ska ha telefonnummer, vi ska dela ut telefonnummer, vi ska hålla rätt på dörrar och folk och barnvagnar och trasiga nedskräpade toaletter och fyllon och allt detta medan man gör ett stopp var tredje minut då man även måste hålla koll på utsidan, och samtidigt ska man då kolla samtliga resenärers biljetter, och är det nån som inte har biljett måste man skriva ut faktura antingen på biljettpriset eller på böter, vilket tar åtminstone 10 minuter, och utöver det gnäller samtliga resenärer. Kanske 1 på 100 har nåt positivt att säga, övriga bara gnäller eller säger emot eller är fula i mun, och detta gäller framförallt vuxna, konstigt nog. Vissa är rentav hotfulla eller aggressiva, i synnerhet dom som inte har biljett.Sen sitter det då en tjej som ser ut att vara i kanske 15-årsåldern om hon ser lite brådmogen ut, som vägrar plocka fram biljett, som vägrar plocka fram leg, som vägrar prata över huvud taget eller bara pratar utrikiska.Vad hade du gjort?Disclaimer: Jag vet att detta utspelades på ett X2000 som inte stannar så ofta, men å andra sidan har dom betydligt fler resenärer, betydligt längre tåg, och betydligt mer ansvar, så det kan nog vara lika körigt om inte mer under rusningstid på en dylik farkost än på våra lokaltåg.Jag försöker här inte försvara det nån har gjort, jag försöker förklara hur tågpersonalens arbetssituation ser ut, så ni inte behöver klanka ner på en enskild person som att det vore dennes fel att den gör som man gör enligt standard i branchen. Det är alltså så här det går till, det är ingen avvikande behandling eller onormal behandling eller förvånande behandling på något sett som den här flickan har fått.
cheetah1, jag förstår dig till fullo.Det borde finnas ett system för att meddela myndigheterna när man kastat av en plankare - en röd knapp, och en GPS-koordinat som meddelar berörda myndigheter vara avsläppet gjorts.Detta tillsammans med en uppmaning (skriftlig på alla världens språk) om att den avkastade skall vänta på personal från polisen eller tågbolaget.