0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, vad HAR de vunnit på det hela? Ära och berömmelse? Har de fått skadestånd från SJ? Har de fått permanent uppehållstillstånd med hjälp av detta? Vad är det du menar att de har vunnit?Grejen är ju inte vad konduktören och Seko har att vinna på att konduktören kastar av flickan. Frågan är vad konduktören och Seko har att vinna på att komma med en efterhandskonstruktion för att förklara varför konduktören kastade av flickan. Det är DÄR jag anser att konduktören och Seko har rejält mycket mer att tjäna på att vara lite kreativa jämfört med vad flickorna skulle tjäna på motsvarande kreativitet. Flickorna varken tjänar eller förlorar något nämnvärt. För deras del är det hela ju passerat. Det är konduktören och Seko som måste förklara vad det är som har hänt.Lägg också märke till att uppgifterna i artikeln kommer från Seko och INTE är några bekräftade uppgifter från SJ eller polisen, såvitt jag vet. Uppgifterna från Seko är både insinuanta och spekulativa och de har inget som helst underlag. Sekos påståenden om vad som hänt går tvärs emot vad flickorna och även andra vittnen till händelsen har rapporterat, till och med de vittnen som har framträtt för att försvara konduktören har angivit ett annorlunda faktiskt händelseförlopp.Jag har inte sett något som helst tecken på att så inte skulle vara fallet. Allvarligt talat, hur gör man för att planka på ett fjärrtåg? Jag har åkt ganska mycket tåg och på fjärrtågen så går ju konduktören runt hela tiden och kontrollerar bijetterna. Det kan inte vara speciellt enkelt att planka. Att låsa in sig på toaletten är väl en klassiker, men det var ju storasyster som var på toan och hon hade ju redan biljett (enligt media-storyn).Storasyster hade alltså löst biljett utan några som helst anmärkningar (det är tillåtet att lösa biljett på tåget). Det finns ingen som helst anledning att tro att storasystern försökt planka.Då återstår lillasystern. Hon hade ingen biljett och enligt uppgift (som jag inte sett någon protestera emot) skulle hennes biljett ha kostat 5:-. Storasystern påstår att hon nämnde lillasystern för konduktören och att konduktören då sa att det inte behövdes någon biljett (medan sanningen då istället var att den kostade 5:-). Konduktörens version är att storasystern inte nämnde något om lillasystern och att lillasystern satt bakom och inte kunde lösa någon biljett. Denna version strider till och med mot de vittnen som kommit fram för att stödja konduktören.Jag finner inte alls att konduktörens version är troligare än systerns och jag finner det väldigt osannolikt att flickorna skulle försöka planka för 5:- när de redan har betalat en vuxenbiljett hela vägen till Herrljunga.Så ja... det finns definitivt personer som inte är övertygade om att de försökte planka. Jag ser absolut ingenting i historien som tyder på plankning. Däremot ser jag ju tydligt att Seko försöker framställa det så, högst naturligt. Men de har inte ens med sig SJ på detta försök och det är faktiskt SJ som är "motpart" när det gäller plankning och inte Seko.
Att konduktören skulle ha sagt att den yngre systern inte behövde någon biljett tror jag inte heller på. Det förutsätter både en glömsk och om taxesystemet okunnig konduktör av stora mått.