0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
För övrigt så visade undersökningen att dom största anledningarna till att köparen blev missnöjd så var det underdimensionering, att installatören hade gjort något fel eller var svår att nå och inte kom i tid etc etc.
hur menar ni? Tvinga bort termostater så man tvingar installatören dit 3-4 gånger. Det kommer ju bli dyrare än termostaterna och den dåliga driften. Termostater eller inte. Är kunden intresserad av 100% optimal drift så kommer man behöva vara starkt delaktig i detta själv eller betala för att det görs. Som en del i projektering och installation, eller i form av lösa timmar efter installation. Eftersom man enligt gällande riktlinjer även ska kunna reglera övertemp och ta tillvara på denna i husets olika rum så är det ju troligt att många kommer fortsätta med termostater vid installation, även om dessa sedan står på max hela tiden av någon anledning. Men debatten bör oavsett vilket nyanseras ännu mer tror jag. I en undersökning så hade för visso majoriteten termostater men resten körde alltså utan (20-30%). När jag tog in offerter och diskuterade detta ämne med några av installatörerna så tyckte några av dessa man skulle köra utan, i alla fall inledningsvis. Alltså i nästan varje givet fall så går det att välja installatörer utifrån vad man vill ha för stöd. I vissa fall kanske det är dyrare men det kanske är så att det då också görs på rätt sätt. Vill man ha absolut billigaste lösningen då är det kanske inte en fullt ut dimensionerad och anpassad pump och man får göra en stor del av optimeringsarbetet helt själv. För övrigt så visade undersökningen att dom största anledningarna till att köparen blev missnöjd så var det underdimensionering, att installatören hade gjort något fel eller var svår att nå och inte kom i tid etc etc.
För de flesta är en riktigt bra anläggning en anläggning som går utan att larma, och som spar rejält med pengar.Det fixar de flesta installatörerna genom att lämna anläggningen med lite för hög kurva och termostater i drift.Det vi talar om nu är den extra besparing på ett eller ett par tusen kWh/år som en optimering kan ge.
Jag har postat detta tidigare men gör det nu igen.Jag la in min egen VP cykel i mitt program för att se hur mkt mer ström det slulle kosta mig om jag höjde min snitt tillverkade temp 5 grader och lät termostaterna reglera. Alltså det mest förkastliga sättet att reglera sin innetemp Med samma kompressor och cykel ändrade bara kondenseringenVid 40 grader COP 3,90 1,63kw är vad kompressorn drar.Vid 45 grader COP 3,49 1,79kw är vad kompressorn drar.1,79- 1,63=0,16kwMin kompressor går runt 3000 timmar varje år ganska normalt alltså3000x0,16= 480kwh per år i snitt. Pröjsar kanske runt 2 spänn säger vi, ändå kostar det inte ens en tusenlapp att höja snitt kondenseringen med 5 grader. tänk om jag bara behöver 2 grader som nämndes tidigare Jag undrar därför hur det kan bli 40% som du säger. Och 5 grader är ju ganska mkt eller hur?
Rickard hur kan du får ihop siffrorna 20-40% sämre drift om vi övertempererar? Hur mkt brukar installatörerna ställa upp kurvan? 5 grader eller är det ännu mer?Sätter dem alltså kurva 45 vid 0 istället för 40 och sedan så drar dem och hörs aldrig av igen?
Ja ja Det är fel i Copelandsprogram då och rätt i ditt gamla NIBE program Skulle inte tro det va 9 grader det finner jag föga troligt med. Dem som lämnar det så är ju inte så smarta så dem kan vi bortse ifrån.Men om det nu är så som du säger, ja då förstår jag att det kan bli knas.Men jag har som sagt svårt att tro på det Jag har inte sett så många såna trådar under det år eller 2 som jag varit här.Kanske är det mest en sak som hände förr
Rinnan, har du ens läst mitt inlägg, det är fakta, och det är extremt vanligt att installatörerna lämnar pumpen default eller i linje med tabellerna över rekommenderad kurvlutning.Jag skulle vilja sträcka mig så långt som att påstå att det är det normala.
Citat från: Rickard skrivet 04 augusti 2011, 20:53:34Rinnan, har du ens läst mitt inlägg, det är fakta, och det är extremt vanligt att installatörerna lämnar pumpen default eller i linje med tabellerna över rekommenderad kurvlutning.Jag skulle vilja sträcka mig så långt som att påstå att det är det normala.Jag läste tyvär oraklets inlägg före ditt som innehåller mer empirisk fakta än text.Snart kanske jag går över till semifast Nejdå, men någon måtta till vad för installatörsproblem man kan belasta termostater för måsye det ju ändå vara??