0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vilken är skillnaden när man gör beräkningen av det termiska skalets yta 150m2 eller 15000m2 . vart går formlerna i sär någonstans .är det samma U-värde på fasaden samma ventilationsförluster blir beräkningen den samma ,Komfort före ekonomi? titta i det räkne exempel jag gjort i ordning i systemet med 20 graders delta .Det Rådet Rickard måste delas upp och kanske ska låta så här. oki du har en fastighet med 12 kwh i toppeffekt . ja en 8kwh går in där för då har du flödes balans .. Lågflödes njae där kan du nog få problem med en 8 utan arbetstank eller likvärdig lösning . du ´vet den kan lösa på högretur hysteres hp larm i värsta fall m-m m-m .då är jag med dig .termostater finns med flyttbara givare finns inga problem som inte kan lösas ,VBF blir inte högre vad blir skillnaden på köldbryggan i väggen vi har samma inomhustemp?Kärvande ventiler och säten ..njae visst förekommer det som skrivet innan på dom gammla ventilerna . dom nya fungerarcocacola
Digitalt och centralt styrda termostater med möjlighet att jobba mot veckoschema samt där den centralt styrande enheten har möjlighet att kommunicera med värmepumpen. Det är framtidens melodi. Det värsta med termostatlösa element är att det ser fult ut Sen i fallande skala kommer så klart en massa andra parametrar. Jag har ju sedan tidigare gjort en (kan det ha varit 7 eller 9 punkter) lista över anledningar till att ha termostat, så jag skippar det nu. Precis som med mycket annat så kräver termostater att det görs på rätt sätt. Men.. nu.. lura er inte att tro att man slipper göra rätt om man skippar termostater. För så kan man lätt tro; när man lyssnar på vissa här på forumet. Grunden till ett väl fungerande system har ju bland annat CC skrivit om tidigare i denna tråd och det gäller oavsett om man har termostater eller inte.
en 23 graders termostat och en kurvlutning beräknad för 21. termostaten är fullt öppen och det blir ingen påverkan alls efter dom erfarenheter jag har av det här . Så många loggar som jag lagt i hus lgh i samband med att jag varit ute och styrt upp Flödesbalansen i värmesystem Rickard så är dina och Mina erfareheter och upplevelser väldigt långt ifrån varandra. Har man U-Värdet (effektförlusten) yta på radiatorer (effet tillförsel) så vet man kurvan . enkelknäcken runt nollan då är du hemma till 98-99% SÅ många projekt jag varit med min gamla Mentor inom det här på hans kontor med flödesberäkningar effektdimensionerig av radyter och termiska skals effektförluster .inreglerat flödesdokumenterat vinterkörningar och framförallt Besiktningar utav det . Termostaten spar pengar då den tar reda på den överskotts energi som skapas i ett hem .Den ger även en Valfrihet . Fastighetsägaren Kan bestämma vilken temp han vill ha i sina olika delar av sitt termiska skal upp till det börvärde han/hon satt som max. Det är en komforthöjande investering.Att vädra bort överskotts energi när det är för varmt Rickard . Nej där är vi inte överens , vädra absolut men inte av den anledningen . vi ska väll spara energi. Sen har jag ett önskemål kan vi hålla oss till till ämnet Rickard . Att jag anser att det finns UTB rörfirmer som kan sitt jobb i detta land och lovordar dom det vet alla vid detta laget .Dom flesta vet också vad jag tycker om dom andra. Vi vet också att Du med flera anser att standarden är låg .Nu hoppas jag detta är klargjort för det hör inte till det ämne vi ska diskutera .Det tillför inte Forumet något mer än att det blir Huggsexa av hela skitenCocacola