0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Parallelt funkar bra och är lätt att koppla.Utgående vatten från pannan ska gå om så högt som möjligt på tank nr 1 returen till pannan ska gå från botten på tank nr 1 via en laddomat till pannan.Shunten kopplas in högt resp lågt på tank nr 1 ibland om det är långt mellan tankarna brukar man koppla returen så nära tank nr 2 på ledningen som sammanbinder tankarna.Om du tänker använda en laddomat 21 vilket jag antar är det ingen risk för högt flöde det styr laddomaten.Om det inte är möjligt att koppla laddningen till tankarna i toppen pga vekare anslutning så är det bra att koppla ihop dom i toppen ändå och dra det röret vidare med lutning mot expansion så får man ur luften på ett bra sätt på den ledningen behöver det inte sitta kranar så man kan stänga och endast elda mot 1 tank på tex sommaren.
Hur ska jag koppla oma mna jag vill kunna skifta mllan paralell o serikopplat navänder du båda sysstmen på din vedpanna? koppling av shunt o cirkpump?
Citat från: smurfen72 skrivet 31 juli 2011, 19:34:24Hur ska jag koppla oma mna jag vill kunna skifta mllan paralell o serikopplat navänder du båda sysstmen på din vedpanna? koppling av shunt o cirkpump?Cirkpumpen sitter väl där i dag antar jag vart sitter den?Shunten ska ta värmen från toppen på tank nr 1 och returen ska gå in i botten på tank nr 1.
Citat från: smurfen72 skrivet 31 juli 2011, 20:51:16Citat från: smurfen72 skrivet 31 juli 2011, 19:34:24Hur ska jag koppla oma mna jag vill kunna skifta mllan paralell o serikopplat navänder du båda sysstmen på din vedpanna? koppling av shunt o cirkpump?Cirkpumpen sitter väl där i dag antar jag vart sitter den?Shunten ska ta värmen från toppen på tank nr 1 och returen ska gå in i botten på tank nr 1.pumpen sitter efter shuntshunten tar i från toppen på tank 1blir det inte lätt att få luft i radiator systemet om man tar ur toppen?vilka rör är det som skall var lika långa så att urladdningen blir jämn?vill koppla tankarna så att jag kan skiffta mellan paralell o serie laddning
Seriekopplat är bra men min är parallelkopplad är enklare med paralelkopplat.
Varför envisas en del med att man skall ha en tank som är jättehög o smal då?
Hur mycket bättre? gå få en hum om?