0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej smaken e som baken...håller på att i 99% av falllen är serie bättre..lite mer rör dragning men inte så värstman ska få bättre skicktning,mindre vatten att värma om men ska elda för varmvattendet varma vattnet är alltid på rätt ställe mm mm mm det passar ypperligt med solfångare...då man fort får tanken som tillverkar varmvatten varmi ställer för å värma 2-3 tankar i parralellkopplingen min erfarenhet är att folk ofta parralellar av okunskap å för att det är enkelt,,,det funkar hyfsat ändå
Se till att alla rör från laddomaten går uppåt för att undvika luftproblem, särskilt om det är en laddomat 21 av gamla modellen.
Hur skall jag koppla om jag skall köra paralell laddning?skall ladd o retur ledning gå in och ut "mitt" på tankarna (3st 500l i rad)Vart sätta shunt o pump till radiator och inkoppling?
Hej .. skulle vilja veta varför serie koppling är bättre på vintern....enligt mitt sätt å se det är det tvärt om...kruxet med serie är somar tid då man kan få dåligt flöde mellan tankarna då man ej nyttjar nån energi till huset dvs vattnet cirkulerar ej just nått i tankarna...växlar man tex solvärmen med plattvärme växlare + att man gör varmvatten med en tva så bygger man bort problemen...iomed dom grejerna sköter skälv om att hämta å lämna vatten i tankarna att köra slinga till solfångaren i sista tanken å vanlig förådsberedare funkar inte nått bra alla då man låser värmen i den tanken som slingan sitter i å förmodligen kommer inte värmen att vandra mellan tankarna parralellar man tankarna slipper man det problemet,men skaffar sig ochså andra mindre bra egenskaper i tankarna kör du tex förådsberedare å slinga till solvärme så parralella tankarna å sätt dom inte i serie...